När är det bäst att ombalansera fonderna? (strategi & tidpunkt)

När tycker ni egentligen att det är bäst att göra det? Vilken strategi ni kör på och varför? Tack.

När fördelningen avviker för mycket från planen.

Jag tar ut från den som dragit iväg så får de andra jobba ikapp. Mer avancerat är det inte här.

2 gillningar

Håller med. Men samtidigt inte. Tex om man har en lekhink. Bara för att göra detta lätt. 10% vid start i netflix. 2 år senare eller vad det nu tar. Är lekhinken 30%.

Som sagt förstår och håller med dig. Men I just den situationen så är det som att skjuta sig själv I foten. Dock är sådana uppenbara investeringar nästan obefintliga så har kanske ingen betydelse i det jag sa.

1 gillning

Nu kör jag ingen lekhink, men vid ett sådant läge hade jag nog nöjt mig med en ombalansering varje år, om det inte gick helt bananas direkt.

Samtidigt är det lekhinken och så länge resten följer utvecklingen som tänkt gör det egentligen inget om lekhinken plötsligt utgör 200% av startportföljen så länge de andra ursprungliga 90 procenten haft följt börsen i stort.

3 gillningar

När dom ramlar ur top 5. Man ska inte vattna döda blommor, det är bara friska blommor som blomstrar.

@RobertK du brukar ha bra tankar kring ombalansering, har du några tips till TS?

Ombalansering bör i första hand syfta till att återställa/bevara den risknivå som man vill ha. Så om exempelvis lekhinken växer sig alldeles för stor i förhållande till övriga investeringar så bör man ombalansera.

Rent generellt så spelar ombalansering mer roll ju större skillnad det är i risk samt korrelation mellan de olika komponenterna. Exempelvis är det inte så noga att man håller exakt 50% avanza global och 50% dnb global, men det är betydligt mer noga om man har en 60/40-portfölj.

5 gillningar

Mina breda indexfonder som utför 75% av investerat kapital, ombalanseras individuellt om dess utveckling i procent ökat med 2+ sigma.

Ex: Standardavvikelse 15% (1 sigma)

Startbelopp 100 000:-

100 000 x 30% utveckling= 130 000kr eller mer.

Säljer av halva vinsten och flyttar Allvädersportföljen som utgör resterande 25% av investerat kapital. Liknar lite en av strategierna för ombalansering av Allvädersportföljen på detta forum, dvs halvvägs tillbaka till målvikt / ursprung.

2 sigma strategin innebär enligt 68-95-99.7 regeln i detta fall att allt över 2 sigma befinner utanför 95% av normalfallet, med andra ord dags att hämta hem vinst.

Tror jag förklarat det korrekt annars får nån rätta.

1 gillning

Det var inte så avancerat, men jag ville vara på säkra sidan. Trodde att lekhinken hade sprungit ifrån, men det visade sig vara på 9% av portföljen. Nöjd.

1 gillning

Jag har inte uppfattat det som att forskningen har ett entydigt svar på dina frågor. Man kan göra på olika sätt. Därför får du mitt personliga svar.

Jag är av uppfattningen att man ska ombalansera tillbaka till förvald vikt, men det ska görs sällan.
Trender är fenomen som per definition har en varaktighet över tid.

Stigande trend: Om din fond/obligation/råvara är i en stigande trend så missar du mycket av trenden om du tidigt börjar ta hem vinster, för då är det mindre kapital som följer trenden upp.

Fallande trend: Om du kontinuerligt köper mer i en tillgång som fortsätter falla länge, kanske flera år, då eskalerar du dina förluster genom att mer och mer av dina tillgångar sjunker i värde.

Någon gång såg jag en studie som visade att det var fullt acceptabelt att ombalansera så sällan som vart 4e år, men fler studier har jag sett som talat om att någon gång mellan varje kvartal till en ggn per år.

Peronligen gör jag en större ombalansering varje år, men jag har även satt en egen 11% regel som innebär att när högsta och lägsta innehavets värde på en likaviktad nivå avviker 11% då kan jag ta hem vinst i det högsta eller köpa mer i det lägsta innehavet.

1 gillning

Följer ingen vetenskap, tycker den har svårt att speca exakt när det ska göras.

Passivt rebalanserar jag månatligen med månadssparandet som sker i önskad vikt (tex 60/20/20). Är fördelningen tillfälligt 80/12/8 så är det ju en liten rebalansering att köpa för 60/20/20 men denna effekten blir ganska avtagande.

Aktivt rebalanserar jag årligen under jul- och nyårshelgen. Tittar då igenom privata portföljen, tjänstepensionen samt PPM (idag har många tjänster enkla funktioner för att rebalansera). Tillfället är valt för att det då även är naturligt att träffa familjen och stötta dem med motsvarande.

1 gillning

Det är inte så jäkla noga, och i de flesta fall räcker det antagligen att återbalansera men insättningar och uttag. Jag återbalanserade aktivt i våras för första gången på ett dussin år, då jag inte gör insättningar eller uttag sedan ett tag tillbaka, och tillväxtmarknadsfonden hade rusat.

1 gillning