Hur ofta ska man rebalansera portföljen?
Hej, jag är osäker men tror någon gång per år?
jag använder Lysa där ombalansering sker hela tiden automatiskt just för att slippa detta ![]()
Du kanske hittar svar om du läser denna tråd:
Har ochså Lysa, men kör även lite fonder på Avanza. 80% global, 10% EM och resten på Spiltan .
Eftersom du inte har flera olika tillgångsslag, tycker inte jag att du behöver optimera för mycket med hur du gör. Vill du endast ha ett fast tidsintervall rekommenderar Vanguard att man gör det en gång om året:
Lysa använder omfångsbaserad rebalansering. Det kan också vara ett alternativ om det är viktigt för dig att dina fonder inte glider för långt från din målvikt. Du bestämmer då i procent hur mycket fonderna får glida från sin målvikt (Lysa har ± 3 %). Går någon fond förbi denna gräns rebalanserar du. Detta går ju också att kombinera med den tidsbaserade på så vis att du bestämmer hur ofta du vill kolla över portföljen och har ingen fond gått förbi gränsen vid kollen så sker ingen rebalansering.
Om man har en bra sparkvot och använder sparandet till att månadsvis rebalansera, så innebär det ju att man alltid köper förlorarna.
Känns inte rätt, eller tänker jag fel?
Du tänker rätt. Det bästa är att månadsspara enligt aktuell fördelning.