Årsvis eller varannat år är nog ganska lagom att göra en ombalansering. Att göra det varje månad med månadssparande kräver mer arbete och fungerar bara vettigt i början när det totala sparandet är lågt och månadsinsättningarna gör mer skillnad.
Nu vet inte jag vilka fonder du har men har du enbart aktiefonder i nuläget spelar det mindre roll hur ofta du ombalanserar och då gör det sannolikt inte så mycket om du låter det gå längre tid mellan, till exempel ett år som du själv nämner.
Vilken effekt ombalanseringarna ger beror mycket på vilka tillgångsslag du har i din portfölj. Ju fler okorrelerade tillgångsslag med hög volatilitet, desto högre effekt ger ombalanseringar.
Har du till exempel enbart tillgångsslaget aktier, ger ombalanseringen överlag lägre effekt (dock kan ju aktier i olika regioner gå olika bra i perioder) än om du till exempel kombinerar tillgångsslagen aktier, långa räntor och guld i portföljen. Aktier, långa räntor och guld är alla volatila och har lägre korrelation med varandra än vad bara aktiefonder har. Då ger mer frekventa ombalanseringar högre effekt. Vill du grotta ner dig ordentligt i vilken effekt ombalanseringar kan ge, rekommenderar jag följande tråd:
Jag ber om ursäkt om jag svävade iväg lite om du bara har aktier i portföljen.
Jag ombalanserar med månadssparandet så mycket som möjligt och gör återställning vid årsskiftet om nödvändigt. Vill ligga utanför marknaden så lite som möjligt och det blir lätt ett par dagar vid sälj/köp av vanliga fonder. Det här förutsätter kanske lite intresse och för mig är det månadens höjdpunkt när jag räknar ut hur mycket jag ska köpa i varje fond, tycker man det är det tråkigaste som finns är årlig ombalansering tillräckligt bra.
Återupplivar/kapar tråden då titeln passar och jag vill inte spamma med ännu en ombalanseringstråd.
Vad tycker de smarta (och osmarta ) om att ombalansera på en aktiedepå när skatt utgår?
Jag vill gärna ombalansera min ETF depå (regions ETFer spritt över världen), men när jag tittar på hur mycket skatt som skulle utlösas börjar jag fundera på varför folk ombalanserade innan ISK?
Skulle nog ha gått på en världs ETF för att slippa det problemet, men de betalar säkert skatt de med på något sätt.
(är boende utomlands innan någon säger använd ISK och hade ingen koll på KapitalFsk när jag flyttade ut)