Hej! Funderar på detta med omballansering.
Teorenin är väll att man säljer det som gått bra och köper det som gått ner, för att hålla risken konstant.
Fungerar det likadant om jag bara köper det som gått ner för att omballansera? Alltså köper med nya pengar i portföljen varje månad, för att omballansera. Köper ju det som har gått sämst då.
För och nackdelar med detta?
Det funkar kanske i en liten portfölj, men bli svårare när beloppen är större.
Känns ju inte heller bra att sälja det som går bra för att köpa det som gått dåligt. Därför jag gör så som jag gör, rätt eller fel…
Låt vinnarna löpa och ombalansera när fördelningen blivit för skev. Antingen köper du för samma fördelning varje gång eller fyller på i det som går sämre.
Båda sätten du nämner fungerar bra som ombalanseringssätt. Det du behöver bestämma dig för är när du ska ombalansera. Några ombalanserar en gång om året eller en gång i halvåret. Andra bestämmer en viss procent som delarna i portföljen får röra sig inom. När någon del rör sig utanför den den bestämda gränsen görs en ombalansering.
Så gör jag just nu. Håller på att köpa in 10% EM då jag inte haft det innan. Kommer ta ett litet tag men hoppas jag kommer ikapp. Som du säger funkar det väl fram tills man har en stor portfölj och då kanske det blir för stora svängningar att bara hänga me med månadsinsättningar.
Japp, men ombalanseringen kan ju göras på flera olika sätt.
Sälja av vissa för att köpa (nödvändigt om det är en stor portfölj).
Eller bara köpa de som gått ner för att balansera upp dom (Då köper man förlorarna, vilket känns lite fel i vissa tillfällen kanske?) eller tänker jag fel?
Du kan ju de det som att du köper det som är billigt. Istället för det som är dyrt.
Det viktiga är hur du ser din strategi, är din investeringsfilosofi att köpa hela marknaden enl någon viktning så är attribut som ”vinnare”, ”dyrt” mindre viktiga attribut än om fonden håller den fördelningen och strategin du bestämt.
Att ombalansera med månadssparande är lika med att sätta de kommande månaders sparande som kontanter på kontot. Hur hade du köpt om du idag hade x kr på kontot oinvesterat? Gör så. Det hjälper om du gör ett excel-ark med nuvarande fördelning och målfördelning
Jättebra Markus men grejen är att livet är ingen excel-fil.
@Martin90 Välj fonderna du vill spara i och bestäm dig fördelningen mellan dom. Automatisera ditt sparande. Glöm hela grejen. Njut av livet. Det blir helt okej.
Jag tänker det som att han man identifierat X antal fonder man tror på och/eller vill satsa på, så är det närmast klokt att satsa på de som går sämst då de i långa loppet rimligen är de som är i en tillfällig svacka.
Genom att sälja det som gått upp och köpa det som gått ner, känns det som att “value” och “momentum” faktorerna “slåss” mot varandra. Det som gått upp har press på sig att fortsätta upp och det som gått ner vill fortsätta ner (momentum). Det som gått upp blir dyrare och det som gått ner blir billigare (ofta) - och det billigare borde över tid vilja upp (relativt det dyrare)(value-faktor). Själv tror jag att momentum vinner kortsiktigt och att value borde vinna långsiktigt. Dock kan det ibland ta mellan 10-20 år och det är inte så populärt bland många.
Men därför köper jag det som gått ner iallafall (eller inte gått upp lika mycket), varje månad, så att portföljen hela tiden går mot den ordinarie portfölj-fördelningen.
Jag glömde fråga hur din portfölj ser ut. Har du enbart olika aktiefonder, är noggrannheten i ombalanseringarna mindre viktiga än om du har t.ex. räntor, guld eller råvaror som tillgångsslag.
Glömde skriva det med jag har ca 75% aktier, 10% räntor och 15 % guld.
Så guldet har gått upp till en större del nu under 2022. Tror på mer uppgång så vill inte sälja guldet. Då har min strategi varit att balansera upp genom att köpa i de andra tillgångsslagen som har fått för liten andel i portföljen.
Mest det jag undrade över om det va rätt eller fel.
Hur du väljer att ombalansera finns det nog inget rätt eller fel utan det är bara att köra på, skulle jag säga. Dock behöver du kansle göra någon extra ombalansering, genom att sälja, någon gång om tillgångsslagen drar iväg för mycket från sin ursprungliga andel.
Tycker det verkar som en bra ide med ombalansering genom månadssparandet om man är beredd på omaket att göra det.
Då då slipper man ju sälja innehav och ligga utanför marknaden under en tid.
Sen fungerar ju detta inte så bra om kapitalet är stort i förhållande till månadssparandet.