Sälja guld/ombalansera efter stor % vinst på kort tid?

Har följt denna bloggen sedan 2014 och mina portföljer är starkt inspirerade av tankar och rekommendationer här.

I samband med årets ombalansering valde jag för första gången att testa köpa lite guld i Xetra-Gold ETC för motsvarande 5% av min privata pensionsportfölj. Detta var bara drygt en månad sedan men som alla vet har mycket hänt sedan dess och jag har i princip, på ren tur, lyckats pricka hela uppgången som i skrivande stund är ca 15.5%.

Funderar därför nu om jag borde hämta hem vinsten, kanske ombalansera på nytt eftersom ex Plus Allabolag Sverige i samma portfölj gått ner i princip lika mycket som guldet upp?

Eller borde jag bara låta allt vara som jag såklart tänkt göra med resten av mitt sparande?

Ska tillägga att jag aldrig haft något intresse att vara aktiv, tajma marknaden eller dylikt och inte heller nu så jag lutar åt att bara låta vara tills Jan rekommenderar en generell ombalansering av portföljerna (ungefär som under covid)

Hur hade ni andra tänkt och gjort?

1 gillning

Det jag tror att man bör göra är att bestämma sig för en fördelning mellan olika tillgångsslag och återställa till den fördelningen när ens tillgångar driftat iväg allt för mycket. Där “allt för mycket” också baserar sig på i förväg uppställda regler.
Det du bör göra är alltså att bestämma dig för hur mycket den faktiska värderingen får avvika från din uppställda fördelning. Om de nu avviker mer än så bör du sälja en del av guldet och köpa sverigefonder så att du åter har en fond enligt din målplacering.

4 gillningar

Men har du bara 5 % guld då kan det inte väga upp så mycket av din portföljs nedgångar när börsen faller.

Var jag dig skulle jag gradvis öka guld till minst 10% av portföljen, men när guldet stigit, och börsen fallit så blir det ju inte lika mycket du behöver köpa.

Jag är orolig för det motsatta. Att om utvecklingen håller i sig ett tag till så ska jag balansera ur guld.

Men kommer jag klara av det? Med sanktioner ovanpå krig ovanpå en covidnestängning ovanpå en kreditbubbla synlig från Mars.

Instämmer!
Om TS ska ta hem vinsten beror på om han anser att en portfölj med 5% guld har tillräckligt med guld, eller ej.

Tack för bra svar. Inser att jag faktiskt köpt 10% guld och inte 5% som jag skrev.

Har nog landat i att ombalansera min portfölj för att bättre matcha den fördelning jag ville ha från början.

Det låter som ett bra beslut, även om man som vanligt inte med säkerhet kan förutspå hur det kommer gå på sikt.

Att plötsligt avvika från en uppgjord strategi och strunta i att ombalansera är också marknadstajming. Du fattar ju beslutet utifrån det faktiska utfallet, och har plötsligt börja tycka saker trots att du sedan tidigare anammat en i grunden vetenskapligt bevisad strategi. Men nu har guld gått upp och du börjar “som av en slump” lyssna på de som förespråkar mer guld.

Det finns en risk att gång på gång upprepa beteendet. Ganska många har de senaste åren satsat på teknikbolag som flugit i väg mot månen. Och så har de struntat i att ombalansera, “för jag är fullständigt övertygad om teknik är framtiden”, och ökar andelen i portföljen.

Ända tills det inte fungerar och värdebolagen eller något annat börjar växa till sig i portföljen, och då låter man den andelen öka i stället. Och historien upprepar sig.

Att ombalansera handlar till viss del om att sälja det som gjort dig rik och ger dig framtidshopp, och i stället köpa mer av den där skiten som skapar förluster eller i vart fall tycks få en tråkig utveckling. Det känns ofta inte speciellt kul när det ska utföras i verkligheten, även om principen kanske lät bra när Jan förklarade det i något Poddavsnitt.

Jag använder mig av investeringsregler. Dels för att det låter grymt proffsigt när man berättar det för andra :stuck_out_tongue:, dels eftersom det tar bort många grubblerier från mitt investerande. I praktiken är det bara ett dokument på datorn där jag skrivit ner saker som vilken fördelning jag ska ha i portföljen och hur jag ska sköta ombalanseringen. Jag gör exempelvis bara affärer den första börsdagen i månaden, eftersom det står så i dokumentet. (Undantaget exempelvis IPO:s.) Jag slipper tänka, för det har jag redan gjort innan det blev pandemi, kanalbåt på tvärsan, krig etc.

Så den första mars ombalanserade jag. Jag sålde ganska mycket guld och köpte aktier, till stor del småbolag. Inte så kul, för jag tror guld har mycket mer att ge, men det står i mina investeringsregler att jag ska göra så - så då gjorde jag det.

4 gillningar

Jag hade bara 15% av mina önskade 25% guld runt i höstas, nu är det över 20%. Det har fungerat exakt som det ska och investeringen bekostades av vinster på sålda aktier som gått upp 50-100% på ett år. 5-10% känns lite, jag rekomenderar lite mer. :grinning::grinning:

Mycket bra fråga. Jag går i exakt samma funderingar. Har ju lovat mig själv att inte logga in om det inte är något extravagant som extra ombalansering pga pyspunka på börsen.