När rebalanserar ni guldet?

Nu när börsen generellt går ned så är ju tanken att guldet skall stå emot.
När väljer ni att rebalansera guldet mo aktier? Vid varje -10% steg? En gång vid årsskiftet?

Tänker mig att efter senaste avsnittet så kan det ju mycket väl bli så att börsen slutar på plus även när den gått ned markant under året. Vore det inte synd att missa detta köpläge av aktier och säljläge av guld?
Dvs jag förespråkar inte att försöka tajma marknaden men kanske ha en strategi för när en ombalansering sker för att försöka optimera?!

Självklart ska man rebalansera mellan aktier och guld, det är ju själva tanken med guldet, så att man köper (relativt) billigt och säljer (relativt) dyrt.

Finns ju olika varianter, men bestäm en allokering som du vill försöka hålla, ex 15% guld. När det skiftar x antal %-enheter åt ena hållet så balanserar du om. Eller så gör du det bara varje kvartal.

1 gillning

Min plan är ungefär 1-4 gånger om året beroende på hur mycket fördelningen har ändrats i portföljen.

1 gillning

Finns en hel del skrivet på forumet om rebalansering. Läs exv @AllSeasonsPortfolio inlägg i tråden
Länk.
Finns en hel del skrivet i @Zino tråd om Den perfekta allvädersportföljen.
Med inspiration från dem och vägt mot självinsikt kring intresse/ambition/uthållighet så har jag för mina portföljer som inkluderar aktier, räntor, guld mm bestämt mig för halvårsvisa återbalanseringar (fullständig) till ursprungsfördelning och däremellan håller jag lite koll på läget. Skulle någon tillgång sticka iväg mer än 20% (relativt) i förhållande till ursprungsfördelning, gör jag en extra återbalansering (partiell mellan tumme o pekfinger/ fullständig).
Vid halvårsskiftet innebar det ffa att jag sålde av guld och köpte en del långa räntor och svenska aktier. Now, Let the magic happen!

4 gillningar

En gång om året återställer jag balansen i min guldportfölj.

2 gillningar

Jag hade tänkt att aldrig röra i den delen men det börjar ju bli frestande.

1 gillning