Ombalansering av passiv portfölj med guld

Hej!

Jag funderar på att lägga till 10 % guld i min passiva hink, som just nu består uteslutande av aktiefonder, för att öka den riskjusterade avkastningen. Vad jag förstått, genom att läsa här på bloggen och i forumet, så är ETF:en GZUR ett bra alternativ för mig som använder Avanza och är den jag planerar att köpa om jag bestämmer mig för att introducera guld i portföljen.

Jag undrar hur ofta köp av guld (i ETF) och ombalansering bör ske. Ombalansering av en portfölj innehållandes 100 % aktiefonder känns väldigt enkelt i jämförelse med ombalansering av en portfölj innehållandes aktiefonder och guld. Den senare borde vara en väldigt viktig komponent av investerandet för att ”komma åt” den negativa korrelationen mellan aktiefonder och guld.

Är det rimligt att köpa/sälja guld en gång per kvartal, och kanske lite oftare i samband med större svängningar på aktiemarknaden, eller räcker det med en eller två gånger per år? Jag förstår att detta inte bör göras onödigt ofta pga avgifter för köp och sälj. Hur gör ni som har guld i era portföljer?

Jag har 10% och ombalanserar en gång per år, framförallt med convenience som huvudmotivering.

GZUR är ett bra val.

På Avanza hittar man även trackern GULD AVA, som egentligen är ett sämre värdepapper beroende på avsaknad av fysisk replikering samt att det har en högre motpartsrisk. Men GULD AVA har den stora fördelen att vara courtagefritt om man handlar för minst 1.000 kr samt att det handlas i SEK. Jag har en skvätt GULD AVA på toppen av mitt guldinnehav, så att jag minskar kostnaden för courtage och valutaväxling vid ombalansering.

6 gillningar

Tack för era kommentarer. Att använda en liten skvätt GULD AVA i portföljen för att dra ner på kostnaderna vid ombalansering låter väldigt vettigt. Tack för tipset!

1 gillning

Dagens “guldtips”. :star_struck: Hade jag aldrig tänkt på men nu ska jag skaffa mig lite GULD AVA nästa gången jag köper guld. Tack.

1 gillning