Hej, tack för en superbra blogg samt podd!
Jag har nyligen påbörjat mitt sparande i en portfölj inspirerad av både Ray Dalios “All Weather”-portfölj samt Rika Tillsammans-portföljen. Hittills har jag använt Avanza där jag investerat 52,5% av portföljen i olika tillgångar (aktier, mellanlånga räntor samt råvaror). Men precis som ni diskuterat i podden så har jag stött på problem med att köpa andra tillgångar som portföljen kräver, tänker i synnerhet på iShares 20+ Year Treasury Bond ETF samt ETFS Physical Swiss Gold (GZUR). Dessa tillgångar motsvarar 47,5% av “All Weather”-portföljen.
Min fråga blir således, påverkas portföljens prestanda (utdelning, skatt m.m) om portföljen delas upp så att 52,5% (aktier, mellanlånga räntor och råvaror) investeras i ett ISK-konto hos Avanza medan resterande 47,5% (långa räntor och guld) placeras i ett annat ISK-konto hos Nordnet? Eller bör jag flytta över samtliga tillgångar till Nordnet och ha hela portföljen där istället?
Därtill undrar jag om någon vänlig själ sitter inne på en bra filosofi för att månadsspara i ovanstående, börsnoterade fonder (iShares och GZUR). Guld är ju förhållandevis dyrt att köpa men innehåller samtidigt enbart 7,5% av “All Weather”-portföljens totala värde. Då jag endast månadssparar 2000-4000 kr så har jag inte råd att köpa guld varje månad. Hur kan jag rent strategiskt gå tillväga för att fortfarande ha en portfölj där guld utgör ca. 7,5%? Är det vettigt att köpa mer guld ena månaden (säg 12% av portföljens totala värde) för att nästa månad inte köpa något alls och därigenom göra en omfördelning? Tacksam för förslag!
Bästa hälsningar,
Gustav