Vet inte om jag är helt ute o cyklar, och det kanske inte har jättestor påverkan på lång sikt heller…
Om man sitter passivt med indexfonder, så är ju tanken att man ska vara lat, oengagerad osv… Har man bara en global indexfond behöver man ju inte göra någonting alls…
Men, om man har en portfölj med flera fonder för att äga hela marknaden, inkl tillväxtmarknader och globala småbolag (som jag):
60% global index
10% USA index
10% globala småbolag
10% tillväxtmarknader
10% globala investmentbolag
…så får man, för att närma sig marknadsvikt, lägga in fonderna på t.ex LF’s hemsida, göra en portföljanalys och vikta procenten tills man hamnar nära.
Sedan kan man jämföra med denna länk:
,för att se att åtminstone de 10 största innehaven matchar, det är väl snarare de underliggande bolagens procent man ska försöka matcha än respektive länders?
Denna verkar uppdateras 1 gång/månad vad jag kan se, och då är min fundering… är det värt att man månadsvis stämmer av med denna länk, för att justera kommande sparande allteftersom top 10 ändras? Eller är det överkurs?
Det blir ju att insparandet släpar ca 1 månad om man som jag har dragning den 28:e i mars, men sparar in efter senaste uppdateringen på MSCI ACWI IMI som är från den 28:e februari.
Men då är man ju månadsvis ännu lite närmare marknadsvikt än om man har exakt samma månadsspar året om.
Senaste MSCI ACWI IMI siffrorna skulle ge mig en lite annan fördelning:
65%
10%
10%
10%
5%
…vet inte vad jag vill säga med detta inlägg, men vill man ligga så nära marknaden som möjligt och har flera fonder måste det ju vara bättre att försöka efterlikna den varje månad så gott det går i nysparandet? Eller är det bara överkurs det jag tänker i skrivande stund?
Sen tar ju det bort syftet lite med att vara passiv och lat då det är tanken med indexfonder, därav min tanke att vara “aktivt passiv”.
Ber om ursäkt om det är ett väldigt rörigt inlägg så här på morgonen, skyller på få timmars nattsömn och kan vara helt ute och cykla som sagt
Men fyll gärna på med synpunkter, även om jag gissar att många fortfarande vill vara passiv och köra på som vanligt.