"Aktivt passiv" och justera sparandet 1 gång/månad

Vet inte om jag är helt ute o cyklar, och det kanske inte har jättestor påverkan på lång sikt heller…

Om man sitter passivt med indexfonder, så är ju tanken att man ska vara lat, oengagerad osv… Har man bara en global indexfond behöver man ju inte göra någonting alls…

Men, om man har en portfölj med flera fonder för att äga hela marknaden, inkl tillväxtmarknader och globala småbolag (som jag):
60% global index
10% USA index
10% globala småbolag
10% tillväxtmarknader
10% globala investmentbolag

…så får man, för att närma sig marknadsvikt, lägga in fonderna på t.ex LF’s hemsida, göra en portföljanalys och vikta procenten tills man hamnar nära.

Sedan kan man jämföra med denna länk:

,för att se att åtminstone de 10 största innehaven matchar, det är väl snarare de underliggande bolagens procent man ska försöka matcha än respektive länders?

Denna verkar uppdateras 1 gång/månad vad jag kan se, och då är min fundering… är det värt att man månadsvis stämmer av med denna länk, för att justera kommande sparande allteftersom top 10 ändras? Eller är det överkurs?

Det blir ju att insparandet släpar ca 1 månad om man som jag har dragning den 28:e i mars, men sparar in efter senaste uppdateringen på MSCI ACWI IMI som är från den 28:e februari.

Men då är man ju månadsvis ännu lite närmare marknadsvikt än om man har exakt samma månadsspar året om.

Senaste MSCI ACWI IMI siffrorna skulle ge mig en lite annan fördelning:
65%
10%
10%
10%
5%

…vet inte vad jag vill säga med detta inlägg, men vill man ligga så nära marknaden som möjligt och har flera fonder måste det ju vara bättre att försöka efterlikna den varje månad så gott det går i nysparandet? Eller är det bara överkurs det jag tänker i skrivande stund?

Sen tar ju det bort syftet lite med att vara passiv och lat då det är tanken med indexfonder, därav min tanke att vara “aktivt passiv”.

Ber om ursäkt om det är ett väldigt rörigt inlägg så här på morgonen, skyller på få timmars nattsömn och kan vara helt ute och cykla som sagt :grinning: Men fyll gärna på med synpunkter, även om jag gissar att många fortfarande vill vara passiv och köra på som vanligt.

Om målet är att vara så nära detta index som möjligt skulle jag rekommendera att lägga allt i en fond som följer detta index, t.ex. iShares MSCI ACWI UCITS ETF, så du inte behöver bry dig om balansering. Om det är svårt att månadsspara i ETF på grund av valutaväxling så kan du ju alltid månadsspara i någon annan globalfond och istället periodvis flytta över större summor som är mer ekonomiskt.

2 gillningar

Globala småbolag finns inte med i den väl?
Den följer MSCI ACWI och indexet där småbolag är med är MSCI ACWI IMI.

det stämmer. I så fall passar denna bättre om man vill ha med småbolag:

1 gillning

Är det hyfsat säkert att inneha stort kapital på Avanza/Nordnet?

Jag vet inte om jag är redo att flytta över allt kapital dit, känns osäkrare än i en stabil vanlig bank, och har ju för avsikt att hålla i fonderna.

Men de kanske har en bra grund…

Lite synd att ETFer inte finns inne på Internetbanken, hade varit enkelt att slänga in guld då också och ha en allväders där, lite skeptisk att flytta såpass mycket pengar till en nätmäklare som Avanza/Nordnet, men jag kanske nojar i onödan?

Har hittills i år backat ca -10.8% på ISK portföljen i sin helhet, ETFen är -2.25% så det är ju trevligare, avgift 0.17% på Nordnet, men antar att avgifter tillkommer vid månatliga köp istället?

Är det några skattemässiga negativa effekter att inneha den här ETFen hos Nordnet, såsom vid kontinuerliga köp och ev. värdeökning? Antar att det skiljer sig lite från ISK’ns årliga schablonskatt?

Det lockar lite att börja pytsa in i denna också och kanske lite guld som hedge.

Troligen lika säkert som din hembank om du menar ditt innehav. De är ju båda banker också och går med vinst, så jag skulle säga ja till det. Dock så gäller inte insättningsgarantin annat än likvider, så i värsta fall är dina innehav endast skyddade till 250.000 (investerarskyddet). Men det samma gäller när det handlar om vilken storbank som helst. Kan vara bra att dela innehaven upp på bägge kanske. Inte minst ifall en av dem måste stänga sin tjänst pga. säkerhet så som hände nyss.

ISK skatten blir den samma oavset om du skattas på en börshandlad fond (ETF) eller en vanlig fond.

Så årlig beskattning blir samma, det är positivt.

Det enda som skiljer då är avgifter vid köp av ETFen?

Jag skulle ju kanske kunna låta fonderna på banken ligga med nuvarande innehav, men styra allt spar till denna ETF ett tag och kanske en skvätt guld också? Så har jag börjat att sprida kapitalet på två banker.

yes.

Att låta existerande innehav låter utmärkt. Annars hade det varit en ide att växla allt i en vända till SPYI så du inte hamnar utanför marknaden längre än högst nödvändigt (ta i så fall ut pengar innan 1. april och sätt in dem efter 1. april på ditt andra ISK för att undvika dubbelbeskattning). Angående guld kan endast du själv bestämma. Det kan gunga också ;).

Håller nog kvar mitt innehav i de fonder jag har i banken, men funderar starkt att börja lägga in kapital successivt i SPYI och sprida risken lite mellan olika banker.

Jag är “bara” 32 år så lång sparhorisont, tanken är att växla över till någon form av allvädersportfölj längre fram när det är vettigt att börja eftersöka stabilare årlig avkastning, kanske om 20-25 år? Då börjar ju AP7 Såfan växla över till räntor också…

Därmed kan det ju vara bra att börja lite med guld ETF redan nu och bygga på den på sikt.

Tänker det är bäst att hålla i månadssparet i nuvarande fonder också för att maximera avkastning längre fram och köpa dipparna, men öka månadssparet mot Nordnet samtidigt för att bygga upp en motpelare där!