Jag har precis kommit igång med mitt månadssparande till pensionen. Jag valde globala barnportföljen som modell och ISK på Avanza. Här kommer två frågor:
Jag tänkte spara 1000 kr i månaden och hade velat automatisera detta i så stor utsträckning det går. Men t.ex. så kan jag inte köpa PLUS Allabolag Sverige Index och Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1 SEK för 50 kr. Där är minsta tillåtna köp 100 kr vardera. Kommer jag bli tvungen att gå in varannan månad och köpa dessa manuellt då?
Är målet att försöka balansera min portfölj “löpande”, t.ex. om PLUS Allabolag Sverige Index sjunker så att värdet på den fonden motsvarar 2 %. Ska man då försöka köpa mer av den så att den motsvarar 5 % av portföljens nuvarande värde? Eller är de där procenten i modellen baserat på hur mkt man ska köpa av varje fond var månad?
Du kan ta 5% av guldet, kontanterna, LF Global eller skippa den, gör nog marginell skillnad oavsett. Viktigaste är att du månadssparar.
Räcker med om du sätter upp ett månadssparande med fasta procenttalen och Återbalanserar till utgångsupplägget 1-4 ggr/år. Om du vill kan du ju manuellt köpa det som gått sämst varje månad, men blir nog rätt mycket jobb att göra det fram till pension
Du kan utan någon större negativ effekt lägga ihop de mindre andelarna med motsvarande inom samma kategori - tex en Sverige fond och lägga HB småbolag i LF global.
Sen kan du om ett år, eller om du vill oftare, en gång per halvår eller kvartal, manuellt flytta in pengar i PLUS och HB små.
Portföljen räcker att du ombalanserar en gång om året. Allt annat är överkurs
Jag tror Jan beskrivit att 80% av avkastningen beror på aktie andelen (som du ju valt till 90%) sen beror 15% till vilken typ av region (Sverige, globalt etc) man lägger andelarna i och 5% beror på vilken fond man väljer.
Så det handlar bara om de sista 5% så din portfölj kommer att funka fint till 95%.
En annan fråga, den guldfonden som rekommenderas (4GLD), eftersom jag endast kan köpa en fondandel i taget (och den kostar ca 500 kr). Om jag nu vill månadsspara 10% på mina 1000 kr i den varje månad, rekommenderar ni att jag köper en sån fondandel var femte månad? Så ligger pengarna på mitt ISK så länge?
Nej det räcker att du köper guldet när du ombalanserar nån gång om året. Man får hålla lite koll på courtaget så det inte blir för stort i förhållande till att köpa guldet. Har man klass mini behöver man köpa för typ 2000 kr för att det ska vara värt det.
Öka globalfonden eller lägg det på någon av de mindre fonderna somdu inte kunde köpa annars
Att lägga pengar (som beskattas) i ISK utan att investera dem är synd tycker jag.
Som andra skrivit.
Välj att månadsspara större andel i någon av de andra fonderna och balansera om en eller två gånger per år.
Nej det kostar inte att byta fond om det är på isk (kostar inget på depå heller men man får betala eventuell skatt), köper du guld-etf så får du betala courtage för det.
Men det är inte helt sant att det inte kostar något att köpa eller sälja. Fondavgifter består av två delar, en förvaltningsavgift och en rörlig avgift baserad på fondens transaktionskostnader. Har fonden haft ett stort inflöde eller utflöde av pengar så ökar dess kostnader och på så sätt avgiften vi betalar. Men det är inget man på individnivå kan styra över