Barnspar - Vad borde jag göra med räntedelen?

Hej, har läst artikeln till avsnitt #238.

Har barnspar till 6 åringen på ISK I barnets namn (sparar inte mer på detta konto då jag har ångrat mig och vill spara i KF i eget namn med barnet som förmånstagare, men det som redan är sparat får man ju inte flytta från barnet). Dessa pengar investerade jag enligt globala barn portföljen för 2 år sedan med 10 % guld och 10 % räntefond. Skulle ni låta det ligga kvar i globala barn portföljens fördelning? Skulle ni låta räntefonden ligga kvar eller byta ut? Bankkonto med ränta känns som ett krångligt alternativ för barnspar.

Fortsatta månadssparandet sker i KF för båda barnen, där har jag månadssparat i SPP Global plus, men är lite osäker på skillnaden mellan SPP aktiefond global? Funderar på om jag ska byta ut mot avanza auto 6 eftersom den har lägre avgift nu.

Är det olämpligt att ombalansera när marknaden är svajig eller spelar det ingen roll?

Tacksam för synpunkter :blush:

Hej Alicia!
Var bra att du har barnspar, det kommer hen tacka dig mycket för senare i livet.

Jag har personligen ingen stor åsikt om räntor/guld. Vissa här i forumet gillar att ha det ena eller andra eller både och, vissa inte.

Skillnaderna mellan SPP Global Plus och SPP Aktiefond Global:

• SPP Global Plus investerar bara i “utvecklade marknader”, medan SPP Aktiefond Global också investerar i “tillväxtmarknader”. Resultatet av det är att ~12% av SPP Aktiefond Global är investerade i tillväxtmarknader, som i sin tur består av (i storleksordning) Kina, Taiwan, Sydkorea, Indien, Brasilien etc.
  • SPP:s Plus-fonder har högre hållbarhetsoptimering. T.ex. får bolag med lågt CO2-avtryck högre andel, och så kallade “lösningsbolag” får också större andel. Du kan läsa mer här.

Skillnaden mellan SPP Global Plus / SPP Aktiefond Global och Avanza Auto 6:

• Avanza Auto 6 är en samling av 15 olika fonder. T.ex. har SPP-fonderna inga småbolag, men det har Avanza Auto 6. SPP-fonderna följer marknadsviktning och har ~1% Sverige, medan Avanza Auto 6 har “home bias” och har 20% Sverige.

Ang svajig marknad. Det enda jag kan tänka på är att man står utanför marknaden några dagar om man ska byta fonder. Vilket är lite läskigt när marknaden är svajig eftersom man löper risken att hamna efter marknaden om man tajmar fel. Men man kan lika gärna ha tur och tajma rätt.

Jag tycker att både SPP Global Plus, SPP Aktiefond Global, och Avanza Auto 6, är toppenprodukter. Billiga och breda. Otroligt mycket bättre än jättedyra fonder som storbankerna försöker lura in kunderna i. Som sagt, hen kommer tacka dig senare i livet!

4 gillningar

Kan tillägga att SPP Global Plus innehåller runt 700 bolag och SPP Aktiefond Global innehåller runt 2000 bolag.

1 gillning

Jag skulle bara lämna kvar ISK som det är och låta det löpa på.

I ditt KF skulle jag köra med SPP Global (inte plus) då den är väldigt bred och billig! :slight_smile:

1 gillning

Tack för bra och utförligt svar! Jag tror jag skulle ha köpt SPP aktiefond global men råkade ta den andra. Avanza auto 6 känns annars som ett bra alternativ :blush:

Bra info, tack!!!

1 gillning

Tack för svar. Ja, det är nog en bra idé. Behovet av ombalansering kanske inte är jättestort heller då summan är ganska liten och jag inte tillför mera prngar. Men skulle du alltså låtit räntefonden ligga kvar ändå trots diskussionen om räntefonder?

Tycker det är helt okej att ha AMF räntefond mix, är ju ändå bara typ 10% så gör knappt till eller från. Blir lite utav marknadstajming att utesluta räntefonder till förmån för konto, diskuterades friskt i denna tråden: Om man skippar räntefonderna 2022 gör man en marknadstajming då?

Riktigt fin portfölj:

Aktier
Länsförsäkringar global indexnära 50,0%
Länsförsäkringar tillväxt indexnära 10,0%
Handelsbanken gl Småbolag 10,0%
Plus Allabolag 10,0%
Räntor
AMF räntefond mix 10,0%
Råvaror
Guld 10,0%

Total avgift 0,267%

Men om du inte gör årlig rebalanssering och vill ha allt helt automatiskt kan du lika gärna gå på Avanza Auto eller 100% LF global eller 100% SPP aktiefond eller Basportföljen. Finns oändligt med alternativ som är ungefär lika bra, och ingen vet vad som kommer ge bäst avkastning… :man_facepalming:

1 gillning

Ränte fonder kan du slänga bort och bara ha global indexfond 100% långsiktigt. :+1:. Smidigt och bra långsiktigt. Ingen guld behövs inte. Räcker med 100% LF Global indexnära. :+1:. 0.22% i avg. Svårare än så är det inte :hugs::grin:

2 gillningar

Räntefonder är en smaksak och något man själv behöver ta ställning till tycker jag. Jag har räntefonder i mina portföljer (inte pensionen).

Du skulle kunna förenkla hela portföljen och bara köra en enda global indexfond om du vill. Men vill du ha flera tillgångsslag så är väl guld och en räntefond bra. Svårt att på förhand veta vad som kommer gå bäst.

1 gillning