Ny med fonder- Bra portfölj?

Hejsan!

Jag skall precis starta upp fonder via Avanza.
Jag vill ha ett långsiktigt sparande (10-20 år) där jag kan känna mig trygg med att fonderna växer med tiden. Tänkte investera i indexfonder till en början med mestadels av kapitalet och sedan kanske köpa lite aktier på längre sikt.
Tänkte spara 5000 kr i mån första året och sedan fortsätta med det, eller gå ner till någon tusenlapp i månaden. Eller är det bättre att investera en stor klumpsumma som start och sedan fylla på med månadssparande?
Tycker ni att detta ser ut som en bra portfölj?

Mvh, oskar (rookien)

Hmm, vad är resonemanget bakom portföljen? Varför har du både två globala indexfonder med mycket USA samt två USA-fonder? Lite kaka på kaka om du frågar mig. :sweat_smile:

Vill du göra det enkelt för dig så kör LF Global + Emerging Markets, eller ännu enklare endast SPP Aktiefond Global som innehåller båda komponenterna.

Och så en sverigefond på det, det tycker jag inte är dumt.

Du har valt fina fonder i sig men personligen hade jag skippat Spp global och Handelsbanken/Spp USA. Dessa kan du ersätta med Länsförsäkringar global indexnära.

Sedan är det en smaksak hur mycket Sverige man vill ha, men runt 0-20% är nog det normala här på forumet (Sverige är ju trots allt bara 1% av världsekonomin).

Samma gäller tillväxtmarknader.

Hej Oskar!

• 70% SPP Global Plus
  • 30% SEB Sverige Indexnära

4/6 fonder borttagna, 2/6 fonder kvar. Samma procent Sverige som innan.

Tack för feedback.
Så om jag skulle köra på endast spp aktiefond global och seb sverige indexnära. Vilken fördelning tänker du är bäst?
Är det inte mer riskabelt att lägga mycket i spp aktiefond global än att köra både länsförsäkringar global indexnära och spp emerging markets?

Fonderna är redan så pass diversifierad att det inte gör något att ha 100% av sin globala del i en och samma globala indexfond. Innehaven i de flesta globala indexfonder är densamma.

Spp global innehåller tillväxtmarknader vilket inte Länsförsäkringar gör. Därför kör man en extra fond för tillväxtmarknader (om man vill ha det) om man använder sig av länsförsäkringars globalfond.

Vill du ha enkelhet så är Spp global mycket bra då den inkluderar tillväxtmarknader.

Det han sa :point_up_2:

Den enda “risken” är väl motpartsrisken, alltså om fondbolaget (ex. Länsförsäkringar) skulle konka eller liknande och dina tillgångar låses så har du fortfarande pengarna i Emerging Markets tillhands, men då vi talar om väl etablerade aktörer är dessa risker försumbara. Jag skulle inte oroa mig om det.

Vad gäller andel så skulle jag, om jag var du (alltså nybörjare), följa den samlade visdomen här på forumet och köra max 20% Sverige. Men vad som är bäst har också mycket att göra med hur du tänker och funkar. Om du tycker att 30% Sverige känns bättre i magen så kör hårt. :slightly_smiling_face:

Och jag menar inte att insinuera att din portfölj kommer att bli mer komplicerad än så när du inte är nybörjare längre, för 80/20 SPP Aktiefond Global/SEB Sverige Indexnära är en portfölj i världsklass.

Det enda jag kaaanske skulle tipsa dig om är att läsa på lite om guld och inkorporera det (typ 10% som Jan gör i sin portfölj) för att få den där extra lilla diversifieringen. Men det är en smaksak.

1 gillning

Varsågod <3

Skulle guld kunna vara splitan aktiefond invenstmentbolag med 10% som komplement till globalfond 70% och sverigefond 20%?

Tanken med att ha guld i en portfölj är att det inte korrelerar med aktierna, så när aktierna går ner så kan (förhoppningsvis) guldet gå upp och jämna ut svängarna i det långa loppet. Det är ett helt eget tillgångsslag som beter sig på ett annat sätt än vad aktier gör. Spiltan Aktiefond Investmentbolag består i princip till hundra procent av svenska aktier, så 70% global 20% Sverige 10% svenska investmentbolag är i princip (men inte helt, såklart) samma sak som 70% global 30% Sverige.

Med det sagt är det inte dumt att ta 10% från sverigefonden och lägga i svenska investmentbolag, om du gillar svenska investmentbolag. Eller köra bara svenska investmentbolag och strunta i sverigefonden, så gör jag (i kombination med lite guld). :slightly_smiling_face:

Här har Jan skrivit om guld, jättebra artikel om du är intresserad: Guld och silver | Tips till dig som vill köpa, sälja och investera i guld

Varför en europafond när det redan ingår marknadsviktat i globalfonden som du har?

Tack för artikeln. Intressant.
Är det värt att investera lite i guld med högre avgift?
BfG world gold. Kan det vara något?

Globalfonden är 68% USA.

Känner inte till den så väl, men vad jag kan se investerar den inte i riktigt guld utan i gruvbolag och liknande. Det är inte riktigt samma sak och har inte samma effekt i portföljen.

Jag skulle tagit Xetra Gold eller WisdomTree Physical Swiss Gold, fysiskt uppbackade ETF:er, dvs. du köper andelar i faktiskt guld. Det är populära val här på forumet.

Tack!
Ska jag hellre köra SPP Aktiefond global än SPP Global plus?

Ska jag hellre välja spp aktiefond än spp global plus? Har båda med tillväxt?

1 gillning

Hur lägger jag in det som en procent i min fondfördelning? Eller det kanske är separat

Endast SPP Aktiefond har tillväxt, jag kör på den för enkelhetens skull.

Menar du spp aktiefond global?