Jag gillar tanken på guld i portföljerna och hade tidigare “pacific precious” men följde Jans råd att sälja av det förra året. Tänkte köpa nytt nu när ombalanseringsartikeln kom men tvekar inför hur jag ska göra då jag har hela mitt fondsparande på Avanza och Lysa. Jag väljer mellan följande:
Följa Jans rekommenderade "Globala barnportfölj" på avanza OCH öppna nytt konto på Nordnet för EFTS med guld.
Välja Avanza Guld AVA men det bär mig egentligen emot då jag helst vill ha "riktigt" guld som försäkring.
Köra på en portfölj utan guld och hoppas på att Avanza tar in bättre alternativ till guldinvesteringar framöver.
Jag är ganska ny på sparande och alt 3 lockar för att det är enkelt samtidigt som jag helst vill ha en gulddel med i sparandet. Hur stor skillnad tycker ni att guld gör för sparandet? Är det värt besväret med att ha sparandet på två olika ställen? Hur komplicerat är det med ombalanseringar mm när man inte har allt sparande på samma ställe?
Jag har själv mitt sparande uppdelat på både Nordnet och Avanza. Det är ganska störigt, men det går.
Om bara Avanza kunde fixa ETFerna eller Nordnet bli lite mer användarvänligt så skulle jag flytta till en av dem.
Nordnet går ju trots allt ganska bra att månadsspara på. Så jag har min fasta portfölj i sin helhet där trots en del nackdelar. Orkar inte ombalansera emellan även om det går.
Jag verkligen gillar Avanza men valde också alternativ 1 och öppnade alltså ett separat ISK-konto på Nordnet enbart för guld. Ombalansering och månadsinsättningarna blev en aning bökigare men jag anser att det inte tar särskilt mycket mer ansträngning eller tid.
Självklart blev det lite mer jobb och lite svårare att få totalöverblick men jag tycker ändå att det är värt det. Jag fattar argumenten att ha guld i portfölj och känner mig tryggare nu jag har faktiskt löst det.