Hej alla!
Jag har på senare år lyckas med bedriften att inte vara överaktiv med mitt sparande på Nordnet där jag har en blandning av aktieindex och guldfonder:
iShares Silver trust
Physical Swiss Gold
Xetra-Gold
Portföljen har dock på senare tid utan ombalansering fått en övervikt mot ovan sitigande guld/silverfonder. Är det dags att göra en ombalansering nu med dessa guldpriser? Vilka fonder skulle ni isf ombalansera till?
Har du någon bestämd plan för ombalansering sedan tidigare? Några ombalanserar med jämna intervall - en gång om året, en gång i halvåret, en gång i kvartalet eller liknande. Andra bestämmer hur mycket tillgångarna procentuellt får glida från den bestämda målfördelningen.
Har du en bestämd målfördelning för dina innehav ombalanserar du förslagsvis till denna, om det inte är något som skaver bland innehaven, vill säga.
Tack för feedbacken Rimma. Det handlar som du är inne på om ett regelstyrt sparande för bäst utfall långsiktigt. I vissa lägen blir man dock sugen på att agera på snabba förändringar och min egentliga fråga var nog om vi är i en tillfällig eller mer långsiktig guldrusch. Erik Strand verkar tro på en mer långsiktig uppgång om man läser på hans hemsida.
Huruvida det blir en långsiktig guldrusch eller inte vågar jag inte uttala mig om. Om du har en marknadstro för guld och silver framgent skulle dock en mellanväg mellan fullständig ombalansering och att inte ombalansera alls i detta läge, kunna vara att ombalansera halvvägs tillbaka till ursprunglig fördelning för tillgångarna och därmed behålla viss övervikt guld och silver. Har t.ex. en tillgång i portföljen rört sig från tänkta 45 % till 51 % skulle du kunna ombalansera till 48 %. På så vis närmar du dig din ursprungliga fördelning i portföljen men behåller din tro på trenden fram tills du gör en fullständig rebalansering. Oavsett hur det går har du på något vis gjort hälften “rätt” och hälften “fel”. AllSeasonsPortfolio har skrivit ett inlägg om detta om du vill läsa:
Du får fundera över vad du anser vara bäst att göra.
Jag tror också det! Historiskt har mina innehav i ädelmetallsfonder tenderat att vara relativt volatila och vid några av dessa tillfällen har det lönat sig att vara mer aktiv i mitt sparande än vanligt.