GULD, Kontanter, aktier

Givet situationen i världen just nu och hur oklart framtiden ser ut. Hur ser ni på möjligheten att potentiellt likvidera era guld och kontant reserver för att köpa aktier vid tillfälle? Eller anser ni att det känns helt främmande?
Vilka principer låter ni er guideas av nu? Gäller samma som vid Corona krisen? Oavsett vilka är dessa?

Hade du liknande tankar i november förra året?
Globala indexfonder ligger på ungefär samma nivå som de gjorde i november och då hörde jag inte folk prata om att sälja guldreserver för att köpa aktier eller fonder.

Går du i sådana tankar får du ha gjort din analys om vad som ska trigga en ombalansering …

3 gillningar

Jag har redan börjat sälja av guld och köpa på Lysa, för att behålla min fördelning. Kanske skulle ha väntat lite men låg plus 14 % på mitt guld i år.
Skulle trenden fortsätta, med sjunkande börs och stigande guld (jag vet, vi har ingen aning om det) så fortsätter jag justera portföljen. Går det tillräckligt långt så kan jag tänka mig att ändra fördelningen guld/kontanter/börsen till förmån för den sistnämnda.

1 gillning

Framtiden är alltid oklar. Frågan är, har DIN framtid blivit mer oklar?

Ifall dina mål eller livssituation inte förändrats (väsentligt) så ser jag ingen anledning att börja rucka i portföljens mitt i en kris.

Detta såklart givet att du har en bra struktur från början.

Kan ändå anse att situationen vi befinner oss i är extra ordinär och därmed finns anledning att se över hur jag resonerar och vilka principer jag ska följa. Se att de är “uppdaterade” så de gynnar de mål man har.

Men idéen om framtiden är ständigt i fluktation skulle jag säga, i alla fall för mig själv. De senaste två åren har väl min investeringskarriär dragit igång på riktigt och har inte några färdiga principer att följa för större kriser. Det var därför jag vill höra era, så jag skulle kunna sno dem och anpassa dem till min situation :wink:

Försöker väl ständigt uppdatera och utveckla just mina principer så de fungerar bättre kring den värld som jag befinner mig i. Samt, ska man vara lite synisk så är det vid dessa tillfällen som man har förberett sin portfölj för, om inte i en kris när ska man då sälja guldet? (med det sagt, så kommer just tankar om när det ska användas, i hur stor grad, i under hur lång period, osv.)

Bestäm tillgångsfördelning utifrån vilken risknivå och sparhorisont du har.
Vid större förändringar i tillgångsfördelning, ombalansera .

1 gillning

Hur ser din allokering ut idag? Har du en tydlig struktur?

Inga hårda linjer, detta är exkluderat min “vardagsekonomi” och buffert men som det ser ut så har jag:
~5% guld,
~5% silver,
~5% räntor (inom lysa),
~15% krypto (50/50 BTC och ETH),
~70% aktier

Jag började dra ner lite på exponeringen mot ädelmetaller och miners i januari. Har en reduceringsplan för detta år men jag låg lite väl tungt åt det hållet. Nu i dippen hade jag en del certifikat och en ETF som jag passade på att ta lite av. Siktar på att ha en exponering om 10-15 % mot guld och 10-15 % mot miners i december. Skulle tippa på att det innebär en halvering mot miners jämfört med nu.

1 gillning

Om börsen faller sådär 30% kan ombalansering bli aktuell.

Detta i RT-portföljen. Pensionen är redan 100% aktier.