Ombalansering vid kraftiga börsfall

I artikeln “Ställ dina frågor om privatekonomi och sparande här” så avslutas artikeln med följande:

Jag har fått en del frågor kring ombalansering. Om du har LYSA så behöver du inte ombalansera överhuvudtaget, det sköter fondroboten automatiskt åt dig. När det gäller modellportföljerna så upplever jag inte riktigt behovet än. Glidningen i ”Globala barnportföljen” med 80 % aktier, 10 % räntor och 10 % guld ligger just nu ”bara” på 76,5% aktier, 11,5 % räntor och 12,1 % guld.
Jag får en känsla av att vi saknar bra regler i våra modellportföljer NÄR vi ska ombalansera. Vi har en regel om att vi gör det en gång per år efter årsskiftet, men ingen regel vid kraftiga kursändringar vad jag vet. Är inte detta något vi bör implementera? Nu får jag en känsla av att vi balanserar på känsla, och därmed försöker tajma marknaden. Rätta mig gärna om jag har fel.

Jag har samma fundering som du. Min nybörjarportfölj (som är av 2018 års variant, dvs guldfri 60/40) balanserade jag faktiskt mitt i februari innan fallet och nu har den passerat 55/45-fördelning för en vecka sedan och borde enligt riktlinjerna fördelas om pronto.

Samtidigt så känns det inte alls som rätt tillfälle att sälja räntor för att köpa aktiefonder. Kanske skulle jag kunna stänga av alla automatiska inköpsordrar i månadssparandet för att kunna köpa bara aktiefonder, och därigenom balansera på sikt. Men det tar ju tid och energi att sitta med ett excelark och räkna på vad som skall köpas varje månad isåfall.

Kort sagt skulle jag också uppskatta lite mer guidning i hur man skall tänka kring ombalansering.

Hej!

Vissa fondrobotar har t.ex regler att balansera om när en tillgångssida har gått +/- 5% från sin ursprungliga fördelning. Något sådant kan absolut vara en bra idé att följa om man vill ha en extra struktur på sin omfördelning!