Fördelning av månatliga insättningar

Hej,

Har nu en portfölj likt “nybörjarportföljen” med 60/40.
Jag använder mig av nordnet
Nu min fråga.

Hur gör jag vid insättningen som kommer framöver 1 gång i månaden.(5000kr) Ska jag fördela den direkt mellan varje fond eller ska allt in på samma (isf vilken) och sedan omfördela någon gång om året(hur många ggr isf)?

Mvh

Peter

Hej!

Jag anser att du ska fördela i de olika fonderna direkt, eftersom du har valt att investera pengarna enligt en viss fördelning. Du bidrar annars aktivt till att skapa en obalans, om än liten på sikt, i din portfölj. Enda undantaget är om du har valt att ha guld via ETF som del av din portfölj. För att undvika onödiga utgifter med courtage och spread hade jag enbart köpt det vid ombalanseringarna och lagt tänkt fördelning av guld i någon av de andra allokeringarna i portföljen vid påfyllningen varje månad. Syftena med ombalanseringarna är dels att sälja det som har gått bra och köpa det som har gått dåligt (sälja dyrt och köpa billigt med andra ord), dels att återställa balansen och risknivån i portföljen.

Här är ett citat från ett tidigare avsnitt på Rika tillsammans:

" När ska man rebalansera?

Fondbolaget Vanguard gjorde en undersökning på ämnet så kom de fram till att:

Our findings indicate that there is no optimal frequency or threshold when selecting a rebalancing strategy. This paper demonstrates that the risk-adjusted returns are not meaningfully different whether a portfolio is rebalanced monthly, quarterly, or annually; […] As a result, we conclude that for most broadly diversified stock and bond fund portfolios (assuming reasonable expectations regarding return patterns, average returns, and risk), annual or semiannual monitoring, with rebalancing at 5% thresholds, is likely to produce a reasonable balance between risk control and cost minimization for most investors. Annual rebalancing is likely to be preferred when taxes or substantial time/costs are involved.Vanguard, (2010), ”Best practices for portfolio rebalancing”

Det bästa för de allra flesta investerare enligt deras studie var att balansera om en gång per år och vid gränser om förändringar om ca 5 % i portföljen."

Det verkar således tillräckligt bra att balansera om en gång om året eller om du vill bestämma att du balanserar om enligt ett intervall om 5% förändring. Det finns de som balanserar om en gång i halvåret eller kvartalet också. Det viktigaste verkar dock vara att göra det minst en gång om året iallafall.