Hej alla kloka sparare,
Jag har sparat nu i säkert 10 år (är 33år) i fonder på Avanza och har bl.a. uppemot 500tkr i ett antal högrisk fonder som jag valde med sparhorisont 20+, en sk. “pengarmaskin”.
Mitt “bekymmer” är att jag aldrig ombalanserat och känner att jag behöver ta tag i det nu. Eftersom jag skapade dessa länge sen har jag ingen aning om vilken fördelningen var tänkt att vara från början. Hur gör jag? Ska jag sälja rubbet? Finns det nån fiffig hjälpfunktion i Avanza att ombalansera mot några fördelningsförslag t.ex?
Skulle kunna tänka mig att flytt till Lysa som jag förstår ombalanserar automatiskt, men har gillat Avanza och såklart väger även “vanan” tryggt att ha allt samlat på ett bekant ställe.
Gillar du Avanza så kan du absolut vara kvar där. Skulle rekommendera följande två avsnitt och ämne:
och
samt tråden:
sedan har Avanza en bra funktion som heter “Byt” som du kan använda. Den hjälper till vid ombalansering eftersom den slår ihop “köp / sälj”-transaktionen.
Hej, tack för svar men frågan var inte kring fördelning. Min portfölj är redan både bred och billig. Frågan är HUR jag omfördelar. Om jag behöver sälja av allt för att börja på nytt i Avanza eller om det finns nån funktionalitet som stöttar i att se de ordinarie fördelningen jag en gång köpte baserat på.