Hej!
Jag har haft konto på Avanza i några år och började med att köpa aktier vilket gick väldigt dåligt. Sen gick jag över till att spara i fonder vilket gick mycket bättre trots att jag köpte på måfå och hade väldigt spretigt innehav!
Nu har jag hittat denna sida och vill bygga upp en enkel portfölj som täcker in hela marknaden. Jag har sålt många av mina fonder eftersom jag läste att man ska ha ca 3-4 st fonder.
Så nu har jag några fonder som jag tror kompletterar varandra ganska dåligt: Länsförsäkringar Global index (nästan bara amerikanska bolag) Avanza Zero (bara svenska bolag)
Swedbank Robur Technology (nästan bara amerikanska bolag)
Mina frågor:
Ska jag göra mig av med Avanza Zero och köpa vad istället?
Ska jag göra mig av med Swedbank Robur Technology och köpa vad istället?
Jag har på avanza ett ISK och ett konto som bara heter aktiefonder, varför är det så? Ska jag ha allt på ISK istället och är det bara att “flytta över”?
Tacksam om någon vill förklara lite för mig hur det funkar!
Vad har du för procentuell fördelning mellan dessa tre fonder?
Jag ser väl ingen direkt anledning att byta någon av fonderna, men däremot se över fördelningen. Om jag skulle byta någon så hade jag bytt Avanza Zero mot Plus allabolag Sverige index. Den har ca 300 innehav jämfört med Zero som bara har 30st.
Något såhär hade kanske varit lämpligt:
80% Länsförsäkringar global index. (Ja, den har mycket Usa, men det beror på att det är så marknaden ser ut om man ska följa globalt marknadsvikt)
Tack för snabba svar! Då säljer jag swedbank robur technology och avnza zero och lägger till några av de andra ni föreslog. Och min fråga ang ISK eller aktiefondkonto, hur funkar det? Kan man på något sätt flytta över allt till ISK-kontot?
Om du har depå så tror jag inte att du automatiskt kan flytta allt till ISK.
Istället får du sälja innehaven och flytta över till ett bankkonto. Kom ihåg att lägga undan det som ska skattas för vinsten (30% av vinsten). Det ska du deklarera för nästa år i så fall.
Starta sedan ett ISK och köp de fonder och fördelning du vill ha där.