Ombalansering?

Jag månadssparar idag in i dels en 60/40-portfölj och dels en 90/10-portfölj. Är det bara för mig att fortsätta göra detta eller kommer jag behöva balansera om någon gång? Har hört mycket om ombalansering på senaste tid och blev helt enkelt osäker kring hur man ska tänka kring detta.

Det är bra att ombalansera varje portfölj då och då så att de fortsätter vara 90/10 och 60/40. Kanske varje eller vartannat år eller så. Flytta pengar mellan portföljerna gör du däremot som du vill, beror helt på varför du har två portföljer.

Om du har två portföljer för att den ena är på lång sikt och den andra lite kortare, då är det bara att fundera på hur mycket du tänker använda ur den kortare och så skjuter du inte till mer än så. Där behövs ingen ombalansering mellan portföljerna.

Om både portföljerna är långsiktiga och du hsr två bara för att reglera risken, då kan du fundera på ifall båda behövs eller om du ska slå ihop dem till något mitt emellan. Till exempel 75/25.

Jag brukar ombalansera en gång om året och då skickar jag både ut en mall, tips och skriver en artikel om det. Så här såg den ut i början av januari för 2019.