Något jag funderar på är rebalansering när man inte har några räntefonder.
Jag har tex en Mellanriskhink som är ”klar”. Här är den önskade fördelningen 60% aktiefonder och 40% kontanter på sparkonto med ränta (i mitt fall SBAB med 0,5% ränta).
Vid årsskiftet fick jag några hundralappar i ränta på sparkontot medan aktiefonderna har stigit ca 20k över den tänkta nivån.
För att prata siffror; jag har 200k på sparkontot och 300k (som blivit ca 320k) i aktiefonder på ett ISK.
Utöver detta har jag kommit igång med den ”passiva hinken”, som består av ett eget ISK (med enbart aktiefonder) samt en kontantdel på sparkonto som står för ca 10% av den totala ”passiva hinken”. Månadssparande sker till denna hink eftersom Mellanhinken är klar.
Jag har dock ingen klar idé ang hur jag ska tänka när det gäller rebalansering. Man kan ju låta det vara tills tex aktiedelen av Mellanhinken passerat en viss procentgräns (säg tex 70% av totala hinkens värde) och därefter flytta den överskjutande delen aktiefonder till den passiva hinken. Varav man därefter ser till att fylla på kontantdelen som tillhör passiva hinken för att få önskad fördelning.
Önskad Mellanhink (60/40)
- Aktiefonder 300k
- Kontanter 200k
Nuvarande Mellanhink:
- Aktiefonder 320 k
- Kontanter 200,5 k
Önskad passiv hink är ca 90/10 och här har jag ca 80k i aktiefonder och 10k i kontanter på sparkonto, så det stämmer ganska bra just nu.
Hur tänker ni ang. rebalansering här? Några förslag på strategi?