Fondportfölj balansering med köp

Hej!

Jag undrar om ni har något bra tips på att balansera om sin portfölj med köp istället för sälj.

Låt oss säga att jag har 3 st fonder med totalt 100 000kr i totalt belopp just nu

Ena fonden 68%
Andra fonden 16%
Tredje fonden 16%

Har ni något bra tips på att snabbt och enkelt balansera om det med köp så man har låt oss säga 80% i ena fonden och 10% vardera i dom andra två?

Mvh.

Vad menar du med “köp istället för sälj”?

Om du inte ska sätta in mer pengar måste du ju sälja i andra och tredje för att få loss pengar till att köpa första?

Eller söker du formeln för hur du räknar ut hur du ska handla?

Jag tänker att jag vill göra köp i fonderna för att balansera om rätt procent i alla fonder istället för att börja sälja fondandelar för att få rätt procent.

Något tips för det?

Här finns en bra mall för ombalansering, jag antar att det är något sådant du letar efter

1 gillning

Du får fortsätta köpa i enbart till ena fonden som du vill ska utgöra 80% tills den gör det. Sedan därefter spara enligt den fördelningen du vill ha. Om det är relativt låga belopp så går det ju styra med månadssparandet. Svårare vid större belopp eftersom det krävs större summor att ändra fördelningen enbart med köp.

1 gillning

Du vill alltså sätta in pengar i sparandet så att du får en ny balans som stämmer?

Det enklaste sättet jag skulle göra är att börja med en summa som är för hög, t.ex. “Andra fonden” och sen räkna ut hur stor totalen måste vara för att den ska bli 10%. För att 16 000 ska bli 10% måste totalen vara 160 000 kr. Alltså måste du sätta in 60 000 kr extra, och i ditt enkla fall lägga alla i “Ena fonden”.

Efter den insättningen är

Ena fonden = 68 000 + 60 000 = 128 000
Andra fonden = 16 000
Tredje fonden = 16 000

Totalsumma= 128’ + 16’ + 16’ = 160 000.

128’/160’ = 80%
16’/160’ = 10%

Tusan så rörigt detta blev, jag hoppas du förstår. :slight_smile:

Men det är lite lätt att blanda bort sig, jag tar fram Excel eller motsvarande och gör beräkningarna där. Man får fundera lite så det blir som man vill.

@Maskinen54

Du kan använda portföljbelåning (på Avanza, jag vet inte hur det är hos andra banker) för att kunna köpa fler fondandelar i 68%-delen som ska bli 80% innan du har sålt av i 16%-delarna.

Det kommer väl troligen uppstå situationer där det inte är möjligt? Titta t.ex på nedanstående fonder, först målfördelning och sedan aktuell fördelning inom parentes.

Fond 1: 95% (90%)
Fond 2: 5% (10%)

I det här fallet skulle man i stort sett behöva dubbla sin portfölj för att balansera om.

Om du vill att de mindre fonderna (nu 16tkr = 16%) ska utgöra vardera 10% av totalen så måste totalen vara 160 tkr istället för som nu 100tkr. Köp 60 tkr av den stora fonden som då består av 60 + 68 tkr = 128 tkr = 80 % voilà!

Om det är enbart köp du skall använda vid balanseringen måste du öka ut portföljen. Alternativet är en kombination av köp och sälj, då kommer du snabbare till målet, utan att egentligen behöva öka portföljen.

En lite mer allmänt hållen formel där du har två fonder (a och b <tänker att dina två mindre fonder =b tillsammans>) med en önskad kvot (y) och du vill ta reda på hur mycket du måste lägga till (x) till “a” för att få önskad kvot “y”. (Förutsätter att du vet att det är fonden a som behöver öka).

x = (y(a+b)-a)/(1-y)

Med dina siffror:

X = (0,8(68+32)-68)/(1-0,8) = 60 000, dvs fond a ska utökas med 60tkr för att utgöra 80% av totalen om endast köp ska reglera des andel.