Hej, tänker börja spara utifrån Barnportföljen och Nybörjarportföljen. Jag använder Nordnet och planerar att köpa fonder utifrån de andelar som ges i de två portföljerna nu när jag går in med mitt startkapital. Men hur bibehåller jag fördelningen under året när jag vill lägga in pengar månadsvis? Kommer inte vissa fonder gå upp och vissa ned osv?
Att andelen förändras kompenserar du för genom att sälja det som gått upp och köpa det som gått ner. Det kallas ombalansering.
Eftersom du ska månadspara kanske det räcker med att köpa det som har relativt för låg vikt varje månad.
Alternativt kan du sätt upp månadssparande med målfördelningen och typ en gång om året gå in, sälja det med för hög vikt och köpa mer av det med för låg vikt.
Du kan sätta upp månadssparandet i samma fördelning som du vill ha i portföljen. Sedan bestämmer du dig för hur ofta du vill ombalansera tillbaka till ursprungsfördelningen. Kanske kvartalsvis, halvårsvis eller en gång om året. Det gör inget om fördelningen varierar lite från månad till månad men nån gång ibland kan det ändå vara lämpligt att ombalansera.
När du gör detta så räknar du ut hur mycket varje fond ska ha och sedan säljer/byter/köper du så att du kommer tillbaka till rätt fördelning.
Ombalansering en gång per halvår eller år är enklast, då säljer du rakt av rubbet och köper sedan andelar efter den procentuella vikt du ska ligga på.
Effekten för månatlig justering mot målvikt är att man köper mer av det som går dåligt och mindre av det som går bra. Du får googla och se om ett sådant förfarande har positiva utfall.