Utan att titta på de specifika fonderna ser jag att månadssparandet i den första portföljen ligger under 100 kr per fond. I många fall måste ett månadssparande vara på minst 100 kr. Det finns såklart undantag men att dela upp 500 kr i åtta delar känner jag är lite spretigt. Jag tror det vore bättre att sikta på Nybörjarportföljen med 2-4 fonder.
Det där är en grej som jag har läst mycket om på sistone, jag vet att det har varit mycket diskussioner. Det kom en studie, jag tror att första kom 1986, där man skulle titta på just vad är det som står för avkastningen i en portfölj. Då tror jag att det var ca 85 % av avkastningen ges av tillgångsslaget och ungefär 15 % ges av vilken subdel, alltså vilken underdel inom det tillgångsslaget. Om vi tar aktier som tillgångsslag så är nästa underdel globala aktier eller regionaktier. De sista ca 5 % av avkastningen gavs av vilken specifik fond man har t.ex. globalfonder. När jag läste det, och jag läste en uppföljande studie på det här, så tänkte jag: ”Vad jag håller på och anstränger mig för väldigt lite effekt.”
Det viktiga är att börja spara. Sen behöver man inte göra det så avancerat. Jag håller själv på att dra ner på antalet fonder i min portfölj, med syftet att skapa bättre översikt.