Ändra portföljerna när man inte kan investera så höga summor

Hej!

Jag har ca 130 000 kr som jag ska portionera ut månadsvis under ett år på två olika portföljer. Jag tänker de rekommenderade portföljerna Globala barnportföljen och nybörjarportföljen. Då är frågan när jag har dessa pengar kan jag ha så många fonder i varje portfölj, men sen när pengarna är utportionerade måste jag sänka månadssparandet. Vilket är bäst? Att från början göra portföljer som ryms inom den summan jag kan lägga varje månad när summan blir den lägre eller ska jag köra många under ett år och dra ner till färre när jag inte kan spara så mycket?

Förslag på portföljer som ryms inom den lägre sparsumman:

Globala:

Spiltan Aktiefond 10%

Plus småbolag 20%

LF Global indexn 40%

LF Tillväxt indexn 10%

Spiltan räntefond 10%

SEF investmentbolag 10%

Nybörjar:

Spiltan Aktiefond 5%

Spiltan räntefond 20%

AMf lång räntefond 20%

Plus småbolag 5%

SPP GlobalPlus småbolag 40%

LF Tillväxt indexn 10%

Om du är sugen på de rekommenderade varianterna men har för lågt månadsspar så kan det här vara en lösning:

Köp fonderna i de rekommenderade varianterna. Månadsspara bara i de fonder som har högst procemtandel, till exempel globalfonderna. En eller två gånger om året ombalanserar du mellan alla fonder så att du uppnår den fördelning du vill ha.

Alltså från början? inte ha många fonder och sen ta bort?

Jag hade kört på globalfond, Sverigefond, tillväxtmarknadsfond och global småbolagsfond. Det räcker mer än väl.