Fondfördelning?

Kan någon insatt förklara lite hur man ska resonera kring fördelning av fonder? Jag ser ofta tips här på olika kombinationer av fonder och olika fördelning men kan inte minnas att jag sett någon förklaring till själva fördelningen? Hur vet man hur många procent som ska fördelas i respektive fond?

Jag har själv en fyra-fem fonder inklusive global indexfond, men jag sätter in lika mycket i varje. Är det bra eller dåligt?

Den enklaste lösningen är helt enkelt en Globalfond. En globalfond speglar världsmarknaden. Ett exempel på detta är Storebrand Global All Countries.

Egentligen ”behöver” man ingen mer fond än en globalfond. Vissa kompletterar med mer Sverige i en separat fond, för man vill ha större exponering mot hemmamarknaden. Utöver det finns allt möjligt som, tillväxtmarknader, specifika regioner, specifika länder, större bolag, små bolag, fonder som fokuserar på värde, tillväxt med mera. Det är en djungel helt enkelt.

Om du investerar i en globalfond, får du en enkel lösning som följer världsmarknaden.

4 gillningar

Hej!

Du har redan fått ett bra svar av @Anonym. Vill du fördjupa dig ännu mer i frågan kan avsnitt 99 vara värt att kolla in (om du inte redan har gjort det). Där förklaras och motiveras valet att ha en global indexfond som bas i sparandet.

2 gillningar

Tack för tips! Har inte sett det avsnittet, så det blir morgondagens projekt! :pray:

3 gillningar

Du kan även läsa denna långa tråden om basportföljen 100% aktier som togs fram för några år sedan.