"Oinloggad & oengagerad"

Hej,

Ultranybörjare här :face_with_peeking_eye:

Sen i februari har jag haft en genomgång kring det här med indexfonder, aktier och ETFer av grannen, läst några böcker och lyssnat på hundratals poddtimmar med rika tillsammans. Jag har lyssnat huller om buller och kanske lyssnat på 60 % av alla avsnitt men såklart är det garanterat saker jsg inte snappat upp, noterat eller förstått.

En sak när jag idag lyssnade på ett äldre avsnitt om ombalansering blev livet lite jobbigare. Jag trodde att man skulle vara oinloggad och oengagerad. Likaså förstår jag inte helt hur ni andra hanterar informationen ang. den årliga uppdateringen kring de bästa fonderna, hur ofta ska man byta? Jag tycker dessa två saker ställer till det i mantrat att vara oengagerad och oinloggad. Jag är personen som inte kan hantera recept med “en skvätt” eller “en nypa” och jag trodde därmed att om jag följer rådet oengagerad och oinloggad dvs gör ditt val och håll dig till det så sköter jag mig. Men jag ska alltså ombalansera 2 ggr per år och ev byta ut mina fonder årligen?

Tack på förhand om någon orkar förklara hur jag ska göra för att inte missa det uppenbara som jag nog gör om jag “kollar netflix” istället för att pilla på min portfölj.

2 gillningar

Nja, det finns inget avsnitt som säger att man skall hoppa på det tåget som kört snabbast senaste halvåret, tvärtom, de avråder från att byta tåg.

Sätt upp ett automatiskt månadsspar till en bred billig global indexfond eller i en fondrobot.
Sen behöver du inte göra så mycket mer förutom att låta bli att lockas att ändra dig till någon aktiv fond som gör reklam.

4 gillningar

Du bör göra så lite som möjligt.

Pengarna jobbar bäst i fred.

Räcker med en fond t ex: Plus Global Index

Några månadslöner / utgifter på sparkonto med ränta sen har du en strategi klar fram till 60 års ålder eller så.

3 gillningar

Ta en fondrobot, den ombalanserar automatiskt

1 gillning

Exakt, då slipper man tänka över den delen. Smidigt.

1 gillning

Man kan välja fondrobot eller att bara ha allt i en fond. Då behöver man inte ombalansera. Ombalanseringar kan man i övrigt göra så sällan som varannat år om man vill.

Hålla på och byta globalfond till någon bättre är i allmänhet helt onödigt. De är alla ganska samma.

4 gillningar

Välj ut en fond som är tillräckligt bra, billig och bred. Årets trendigaste fond kommer stadigt ändras, men i det stora hela, så är även fondtrender brus.

Min strategi

• Har två utvalda globala indexfonder jag månadssparar i.
• Har en buffert.
• Har allt sparande och fondköp automatiserat. Så allt dras i samband med att mina inkomster kommer in varje månad.
• Ökar upp mitt sparande varje årsskifte, så det hänger med inflationen hyfsat.

Rent krasst skulle jag troligen kunna sluta kika på mitt ISK i 25 år och ändå nå mitt sparmål. Men noterar värdet vid varje månadsskifte i en excelfil. Men det är överkurs och påverkar inte mitt kapitals arbetsmoral. Det tuffar på 100% självständigt.

Är en typ av hands off strategi som passar mig utmärkt. Att få igång och hålla igång en pengamaskin behöver inte ta mer än 5-10 min per år.

Men lite koll är bra, så man vet om ens fond lägger ner eller ändrar inriktning.

5 gillningar

Du behöver göra ett rimligt val från början för att sedan kunna vara oengagerad.

Köp en global indexfond med ca 0,2% avgift eller lägre så är det klart sen, ingen ombalansering behövs om du bara har en fond.

Det du vill ha i säkrare sparande kan du ha på sparkonto med insättningsgaranti.

Men av ren paranoia tycker jag ändå man ska hålla koll på sitt sparande några gånger per år, inte så mycket p.g.a. hur det utvecklar sig men så att avgifter inte drar iväg, att något mekaniskt går fel så att man sitter med likvida medel eller att pengar tagits ut eller liknande.

4 gillningar

Du hittade nog den enda vettiga anledningen att logga in på kontot ibland. Ha koll att ingen fipplat med pengamaskinen.

Helt plötsligt så ”gör” man faktiskt något utan att ändra. Risken att laga sönder kontot hålls minimal!

Tack för tipset!

2 gillningar

Återbalansering är främst en grej om man har både aktier och räntor i en fast fördelning. Här är det många som kör 100 % aktier och sedan ett fast belopp i rätor (inklusive sparkonto). Kör man det senare så behöver man inte återbalansera. Kör man det förstnämnda kan man behöva återbalansera för att komma tillbaka till sin satta risknivå om något dragit iväg. De flesta rekommendationer jag sett utanför det här forumet brukar vara att hålla en fast fördelning, men det här forumet bryter generellt mot det.

Och nej, du behöver inte byta fond bara för att det dök upp en ny med lägre avgift. Din fond har inte blivit sämre av det.

3 gillningar