Hejsan, jag har en fråga gällande den “rekommenderade” rikatillsammans-fondportföljen (70 % global index, 10 % emerging markets, 10 % svensk index, 10 % global småbolag). Jämfört med lysa, där man är 100 % passiv genom alla år man har det (som regel), hur pass passiv kan man vara med den rekommenderade fondportföljen? Hur stor är sannolikheten att det om 1 år, 2 år, 5 år, o.s.v. kommer dyka upp en ny “rekommenderad” RT-portfölj eller justeringar? Gällande mitt passiva sparande vill jag personligen just vara helt och hållet passiv och extremt långsiktig.
Utifall att det uppkommer nya rekommenderade justeringar, tror ni det primärt skulle vara att man nu rekommenderade 75 % istället för 70 % i global index, eller snarare att man skulle byta ut en fond mot en annan?
Eftersom du förväntas ombalansera på åtminstone årsbasis så blir du inte helt passiv om du inte kör en fondrobot. Väljer du t ex RT-portföljen och fördelningsrekommendationen ändras så kan den ombalanseringen skötas när du ändå måste pilla.
Vill du vara helt passiv så är robot utmärkt eller så placerar du allt i 100% global indexfond. Då behöver du aldrig ombalansera något i portföljen. Finns egentligen inget krav att ombalansera basportföljen heller. Den kommer vara en bra portfölj både idag och om 10 år. Har svårt att se att det skulle dyka upp betydligt bättre eller billigare fonder för basportföljen.
Vad man köper med en robot är i huvudsak en automatisk ombalansering så att man kan vara helt passiv. Men det är också den stora nackdelen, som jag ser det. Det är nyttigt att “umgås” med sina siffror för att få en känsla för sin ekonomi.
Vare sig vi gillar det eller ej är det vår ekonomi som till stora delar styr våra liv. Att lämna bort det ansvaret är egentligen ett rätt stort beslut. Robotarna fungerar säkert bra och har väl gjort så historiskt men umgås man inte med sina siffror litar man på att historiken upprepar sig. Det gör den sannolikt men det är ju inte säkert.
Många med robot kollar säkert utvecklingen ändå men långt ifrån alla, skulle jag tro. Ännu färre vågar säkert inte ingripa om kurvorna börjar luta åt fel håll, utan överlåter åt roboten att lösa det.
Med den fördelningen du har kan du redan nu vara helt passiv om du vill, det är fritt fram om du inte vill hålla på att ombalansera.
Förutom att det är lite kul att klödda lite med fonderna ibland så kan du bara låta det vara som det är 10-20år.
Lycka till
Rikatillsammans rekommenderar att man rebalanserar och lägger om portföljen 1 ggn/år.
De brukade hänvisa till forskning som visade att folk som gör många transaktioner avkastade sämre än de som gör få.
Transaktioner blir lägre vid 1 ggn/år vad gäller etf-er.
Personligen har jag hittat forskningsartiklar som talar för att optimal rebalansering oftast är bäst sällan (som varje år), men när stora förändringar skett i portföljen.
Att logga in då och då är en bra början. Sköter man ombalanseringen själv blir man också mer deltagande i sin förvaltning. Man kan om man vill ombalansera som en robot men utföra själva '“jobbet” själv. Jag tror att det är bra. Man skapar då en vana att själv hantera sina besparingar. “Uppoffringen” är minimal om man gör det varannan månad eller kanske bara en gång per år.