Ta ut allmän pension tidig eller sent

Hej,
Jag tänker pensionera mig tidigt och kollar nu på den allmänna pensionen. Använde minpension.se simulator och klickade i “sluta jobba vid 58”.
Det ser ut som att totalsuman blir mindre ju längre jag väntar med att ta ut pensionen - vad är anledningen till att inte ta ut allmän pension så fort man kan?

Allmän pensionsuttag
Ålder för uttag Månadsutbetalning Tot vid 82
64–> 20000 4320000
65–> 21100 4304400
66–> 22300 4281600
67–> 23300 4194000
68–> 24300 4082400
69–> 25500 3978000

Kan någon få mig att förstå bättre?

4 gillningar

Är det inklusive premiepensionen?

Jag kommer att ta ut allmän pension så fort jag kan till 100% (64 års ålder).
Den brinner inne när man dör.
Om man vill hålla sig under gränsen för statlig skatt är det bättre att laborera med start och uttagslängd för tjänstepension och privat pensionsförsäkring där det finns olika varianter av efterlevandeskydd.

4 gillningar

Vet inte - kan man se det i minpension.se?
Jag klickade bara i allmän pension

Ja jag tror det lutar åt det för mig oxå.
Ta ut tjp tills 64 upp till statlig skatt och senda allmän med tjp upp till statlig skatt så länge den vara på den nivån.
Verkar vara deb enkla analysen som jag ka göra.

Du verkar ha räknat på en återstående livslängd vid 65 år på 17 år (dvs du räknar på förväntad livslängd 82). Tittar du på SCBs siffror (som pensionsmyndigheten använder) så är den åldern idag runt 83.4 och deras framskrivning till 2030 (om vi tänker att du är 59 år) är 84.2. Om du använder denna siffra istället hamnar allt på ungefär samma

Hmm… Om du har räknat fram till 82 har du räknat lite för kort tror jag.
Om du är man och klarat dig fram till 65 dvs jobbat ihop din pension lever ca 50% fram till 85 år ålder.
Kvinnor ett par år till. Eftersom man “faktiskt orättvis” betalar ut lika mycket till kvinnor fast dom lever 2 år längre kan man argumentera att 50% överlevnad för dom som nått 65 är ca 86 år ålder.
I alla fall några år till utöver de 82 år du räknat på verkar rimligare i din kalkyl.

Man bör heller inte glömma den extra hårda de facto beskattningen av uttag av pension före riktåldern. Den är ca 10% extra skatt på bruttopensionen vilket är mycket. Sänker nettopensionen med 2080 SEK per månad vilket är 12,7 % om pensionen är 20.000 per månad brutto
Det är nettoeffekten i plånboken man rimligen bör diskutera. Inte vad politikerna kallar det som ger effekten.
(Orsaken är att du inte får något jobbskatteavdrag på pension och ännu inte ännu får det högre grundavdraget som pensionär efter riktåldern får. )

Ingen expert på området men de olika behovsprövade tillägg man kan få och som majoriteten pensionärer efter riktåldern med låg och normal pension får är rimligen sämre om man är ung pensionär.

Ja helt klart sämre, varken garantipension eller bostadstillägg för pensionärer betalas ut före riktåldern.

Den allmänna pensionen stiger ju längre man väntar med att ta ut den. Detta på grund av två variabler.

Ju längre man väntar (och jobbar under tiden), desto mer pengar betalas in på ditt “pensionskonto”. Då blir pensionen med automatik högre.

Orsak nr två är att är inte odödliga. Säg att vi lever i snitt till 85 års ålder. Lyfter du pension vid 65 års ålder skall de avsatta pengarna statistiskt räcka i 20 år. Lyfter du vid 70 år skall pengarna räcka i 15 år. Självklart blir det större pension i alternativ 2.

MEN. Skulle du dö i “förtid” vid exempelvis 82 års ålder, då är det givetvis bättre att lyfta pensionen så tidigt som möjligt.

Själv chansade jag på att bli gammal och tog inte ut pension i förtid. Hade jag varit obotligt sjuk hade jag gjort annorlunda.

10 gillningar

Generna från min mors sida pekar på livslängd närmare 90 år. På min fars sida tyvärr närmare 75-80 år. Slutsatsen från min sida är att börja ta ut pensionen så tidigt som möjligt.
(En fd kollega och vän har just fyllt 63 år. Han är mycket nöjd med att ha levt längre än sin far och sina farbröder. Han tog ut sin allmänna pension så fort han bara kunde)

Brutto blir det säkert så. Netto kan det se lite annorlunda ut eftersom man får lägre skatt när man väl fyller pensionär. Eller som det räknas idag, året man fyller ”riktålder”.

Alltså man får skatta mer för pengarna före ”officiell” pensionsålder och mindre därefter.

Sen finns det ju som @SNS skriver annat man kan laborera med som har högre flexibilitet så det lutar väl också för oss att ta ut den när det går dvs riktålder - 3 år

1 gillning

Jag har en helt annan åsikt. Min mor blev 95 år, min far blev 69 år. Han fick ingen blodtrycksmedicin trots att det är mindre än 40 år sedan och dog av en blodpropp.

Själv tar jag en tablett varje dag mot högt blodtryck vilket fungerar utmärkt. Att tro att man skall dö i förtid bara för att ens far har gjort det, känns minst sagt onödigt. Läkarvetenskspen har gått framåt så oerhört mycket de senaste decennierna.

Varför skall man mentalt ta ut döden i förskott?

6 gillningar

Inte bara beroende på generation och utvecklingen av sjukvård etc. Fungerar ofta inte optimalt för individen innan man får rejäla symptom även nu.
Hälsan och livets längd beror också på hur proaktivt man själv agerar. Man känner ofta inte att något är fel i tid. Ofta lämpligt att ta prover etc privat typ en gång per år.
blodsocker , prostatprov om man är man, blodsocker mm. Finns bra motmedel som förlänger friskt liv om man får reda på avvikelserna när dom sker.
Inte så ovanligt fortfarande att personer kommer till sjukhus med en hjärtinfarkt eller nervskador i ex fötter och blir upplysta om att dom har diabetes typ2 och troligen haft det och dess förstadier länge. Trolig de facto orsak till infarkten mm.
Allmän screening görs inte och du känner ofta inte något förrän det börjar blir riktigt obra efter flera år. Då har man ofta gjort onödig och irreparabel skada.
Samma med ex vanligaste cancern. Prostatacancer bland män. När du känner något är det ofta onödigt långt gånget och prognosen mycket sämre.

1 gillning

Nu har vi hamnat utanför ämnet, men jag svarar ändå. Har själv haft bekanta som dött av prostatacancer. Man blir chockad av hur snabbt döden kommer, när den upptäcks för sent.

Själv tar jag ett prov en gång per år.

1 gillning

PSA, blodprov ?

2 gillningar

Ja, jag menade PSA

2 gillningar

Låter rimligt.
Som andra har kommenterat räknar nu lite lågt med livslängt. Kolla gärna hos SCB på statistiken för återstående livslängd utfrån din ålder (har ingen länk nu), men kort och gott - ju äldre vi blir desto större chans är det att vi blir betydligt äldre än genomsnittet (vi har överlevt barnadödlighet och annat).

• 25% av de som avlider idag är 86-91 år och 50% är mellan 83-94 år.
  • År 2040 beräknas 25% avlida mellan 89-93 år och 50% mellan 85-96 år.

Ang. hur mkt du får ut så tycker jag att du har en poäng som många missar: hur mkt blir det TOTALT, inte bara per månad. Det du behöver lägga till är “HUR MKT BLIR DET NETTO” per månad för att kunna beräkna en livsutbetalning. Värt att notera att denna beräkning inte tar hänsyn till arvsvinsterna som också kan ge en extra skjuts för de långa uttagen.

3 gillningar

Hej,
Jag har fortsatt fundera på det här med pension och det är mycket svårt, jag trodde jag hade koll men exempelvis ITP2, dess ersättningar osv är inte lätt.

Jag har sedan jag seriöst börjat fundera gjort några upptäckter jag inte hade koll på.
No1: Innan riktålder betalar man massa mer skatt (kolumn2 vs 6 i tabellen). Det var ett dråpslag och gav mig lite dålig känsla.

No2: Sedan hittade jag Skatteplanera dina pensionsuttag! | Pensionsguiden där man sätter uttagets högre skatt i förhållande till progressiviteten och vips var det dyrare uttaget inom rimlig nivå igen!
Nu känns det bättre igen :slight_smile:
Tusen tack för denna väckelsång!!

No3: ITP2 kollektiv slutbetalning om man jobbar till 62 + en månad. Detta var en bra och en dålig insikt. Jag hade tänkt pensionera mig tidigare än 62 + 1 månad men denna regel gör mig sugen att jobba lite till. Som sagt tidigare (annan tråd?) har jag hela tiden varsel hängande så att stupa vid 61+ vore trist - men dock utanför min kontroll…

Jag har pga kollektiv slutbetalning reviderat min pensions-strategi.
Alt 1 till att jobba till 62.1 om jag får.
Får jag sparken innan lär jag inte får ett ITP2-jobb igen så kollektiv slutbetalning kan jag då glömma.
Alt 2 Sluta jobba när jag får sparken och köra A-kassa, TRR osv och utbilda mig till något jag tycker är kul - sedan får jag se…

Jag kommer inte att vänta med att ta ut pension men bevaka marginalskattens brytpunkt. Anledningen är just skattesystemets progressivitet. Jag kommer inte ha några problem med det då min pension inte är jättestor, jag har inte sparat privat pension utan har allt sparande i vanligt ISK/KF.

Ang ålder tror jag inte jag blir stort mer än 80 - och då blir jag glad, och blir jag det kommer jag i så fall inte vara sugen på att handla vatterscooters, ta flygcert eller köpa nya prylar.
Orkar jag bo kvar i huset är det nog mer tomatplantorna och kanske hämta posten som tar min tid…

3 gillningar

Hur gammal man blir är svårt att veta. Men jag ser ju på kompisar som är äldre men friska att man orkar /vill inte göra så mycket efter 75-80.
Jag gick när jag var nästan 62.
I december fyller jag 63 och börjar ta ut allmän pension.
Nu tar jag ut min löneväxlingstjänstepension och några småskvättar på fem år. Jag går lite back varje månad men det är lugnt. I december får jag ut mer än vad jag gör av med.
Nu är jag pigg och kan resa och åka mc så länge jag orkar.

1 gillning

Jag är 62 år och fick tjata lite för att få ett prov. Mina världen var mycket låga så statistiskt sett har jag en lite risk att få prostatacancer inom tio år.
Så nu finns det hopp och man kan satsa på framtiden. Jag beställde nya sängkläder!
Annars vågar man ju knappt köpa gröna bananer i min ålder.

3 gillningar