"Felaktigt" angiven brytpunkt för statlig skatt 2026

Jag kollade nu vad som gäller för statlig skatt 2026. Brytpunkten anges vara 660 400 för de under 66 år och 751 100 för de som är äldre. Motsvarar 55 033 resp 62590 per månad.

För yngre stämmer det men för de som är äldre än 66 år stämmer det inte i praktiken. Det är förvisso så att den statliga skatten träder i kraft först vid 751 100, men redan vid 660 800 börjar grundavdraget trappas ner på ett sådant sätt att kommunalskatten ökar i motsvarande grad som den statliga skatten ökar för yngre.

Så falsk marknadsföring kanske man borde kalla det. Motsvarande sak gäller även för 2025 ifall det är någon som vill styra det till att nu i slutet av året ta ut extralön från sitt bolag i tron att det är lågbeskattat.

2 gillningar

När jag slår in 720 000 kr i pension (60 tkr i månaden) för en 65- vs 75-åring på Räkna ut din skatt | Skatteverket får jag rätt olika mängder skatt man behöver betala, borde inte skatten vara samma om det du säger stämmer eller missförstår jag?

Nej, den totala skatten borde inte vara densamma. Det du ska titta på är marginalskatten.

När någon under 66 år hamnar över brytpunkten (660 400) för statlig skatt innebär det att den del av årsinkomsten som ligger ovanför brytpunkten beskattas med 20 % extra. Den del som ligger under brytpunkten har ingen 20 % extra skatt. Så är dock inte fallet för de över 66 år, där blir det 20 % extra skatt även långt under brytpunkten (751 100).

Ah, såklart, man får ju fortfarande ökat grundavdrag så att totala skatten blir mindre. Ja, det där var verkligen lurigt och inget som de källor jag tittat på tidigare har tagit upp… Undrar hur många pensionärer som blir lurade till att betala mer skatt på grund av det?

Det är det jag menar. Ifall någon som jobbar i eget AB och är över 66 år (inget ovanligt) läser att man betalar statlig skatt först när det årliga löneuttaget överskrider ett visst belopp (751 100 år 2026 och 733 200 år 2025) kan ju denne absolut besluta att lägga sitt löneuttag där. Utan att veta att skatten på de sista typ 100 000 blir lika hög som att den innehållit statlig skatt.

Hmm… Tack för den upplysningen.
Det var riktigt lurigt.
Såg detta i vår preliminärskattetabell för ett par dagar sedan. Gick inte till botten med det direkt.
Labbande med skatteverket räknesnurra ger same same effekt.

För att sammanfatta…

Höjning av marginalskatt från ca kommunalskattens nivå till 20% extra sker redan vid 55000 i pensionsuttag per månad för oss som är äldre än riktåldern.
Den sker inte från 62600 som man kan tro av dom ofullständiga beskrivningar de flesta ger. Slamkryparen är grundavdragets avtrappning man typiskt inte anger effekten av.
Skatteverkets räknesnurra ger svart på vitt.

Man har kombinerat ihop avtrappningen av grundavdraget och när statlig skatt börjar så att Marginaleffekten blir härad 50% drygt från 55000 per månad även för oss pensionärer över riktåldern. Varför inte förklara den effekten? :frowning:

Kolla själva på skatteverkets skattesnurra för 2026. Ändra summan pension i steg och se hur slutlig skatt ändras rejält.

Det intressanta är att dom lyckats få till så att även när statlig skatt börjar vid 62600 per månad blir marginaleffekten nära exakt same same härad 50% drygt rimligen pga att avrappningen av gundavdraget för oss äldre än riktåldern upphör just där ?.
Räknesnurran hos skatteverket får vi väl förutsätta räknar korrekt på kronan när…

Dvs då dom flesta av oss inte bryr oss ett dugg om varthän vi betalar vår skatt bör man ändra på diskussionen kring detta.
Den totala effekten avseende marginalskatt bör vi i fortsättningen istället prata om.
Var statliga skatten börjar tas ut som enskild pusselbit är ointressant pga att avtrappningen av grundavdraget över ca 55000 per månad under 2026 ger samma marginaleffekt som statliga skatten över 62600 per månad ger.

Jo, jag skrev det här för att fler skulle få upp ögonen för att det inte är så att äldre/pensionärer börjar betala tillägget för statlig skatt (20 %) senare än de som är yngre. I praktiken är brytpunkten vid samma nivå oberoende av ålder.

Nu är ni bara 2 stycken här på RT som kommenterat detta faktum, förhoppningsvis har fler reagerat. Jag förstår att de flesta är yngre än 66 år och kanske tycker att det här inte berör dem, men ni kommer oundvikligen att komma dit så småningom även ni. Det jag tycker är häpnadsväckande är att politikerna på nåt sätt lyckats lura våra seniorer att situationen är något som den inte är och att de intresseorganisationer (t.ex. PRO) som borde ha genomskådat detta inte har gjort det.

3 gillningar

Vill även påpeka att det här inte är något som bara gäller år 2026. Gäller även 2025 och flera år bakåt i tiden.

Jo,
För mig är detta aktuellt i närtid och att det är på detta viset jag nyligen insett gör att jag troligen kommer låta mer av min tjänstepension bli efterlevandeskydd i framtiden till min fru med lägre pension.

Lurit det där… Noterade att beräkningen på minpension .se för premiepensionen visar beloppet om man inte väljer att slå på efterlevandeskyddet. Gör man det sjunker beloppet lite.

Men hur funkar beräkningen där för TJP och efterlevandeskydd av eller på?

Svenskt näringsliv har koll på läget.

Hmm… Det försäkringsbolag där jag har mest tjänstepensionspengar kunde inte svara på vilken effekt val av efterlevandeskydd har på nivån på utbetalningen från mina försäkringar där. Dom ville inte ens ge en skattning. Om jag minns rätt blev det häraden dryga 10% lägre för 20 år som jag valde.

Ja.. När jag såg den kurvan tänkte jag (felaktigt) att det var en bugg. ALLA andra förklarade pedagogiskt att statlig skatt börjar inte tas ut förrän vid 61.000 år 2025 som om det var det var tillräckligt information.
Ointressant information eftersom inget netto steg i beskattning finns vid just 61.000 SEK under 2025.