Skatt när man både jobbar och tar ut pension

Hej forumet!

Läst och lärt här ett bra tag, men skriver nu då jag tror jag att jag behöver hjälp att förstå hur det fungerar med skatt när man går i pension.

Är född -59 och tänker mig att jobba till åtminstone någon gång det år jag fyller 67.

Som jag förstår det får man som pensionär ett förhöjt jobbskatteavdrag från det år man fyller 67 (i min åldersgrupp och om regeringen får som den vill) och förhöjt grundavdrag på pensionen från det år man fyller 66 (eller 67?). Om man tänker sig att jag jobbar deltid och tar ut lite pension samtidigt det år jag fyller 67, är det då två olika avdrag på lön (förhöjt jobbskatteavdrag) och pension (förhöjt grundavdrag)? Hur räknar man i så fall?

Och, tilläggsfråga: att den allmänna pensionen räknas som pension ur skattesynpunkt förstår jag, men hur är det med tjänstepensioner respektive privat pensionssparande (har en gammal traditionell försäkring och en IPS)?

Ber om ursäkt om detta redan avhandlats, men har inte lyckats hitta det i så fall.

2 gillningar

Hej . Det har berörts tidigare men inte säkert det är så lätt att hitta.
Finns en bra räknesnurra hos skatteverket.

Den räknar lätt ut det du frågar efter för 2023.
den ger detaljer för skatt som faller ut för alla kombinationer av lön och pension etc. Glöm inte att trycka på knappen “detaljerad uträkning” För hypotetiska frågor om framtiden ex får man tjuvkoppla den lite. Den kan fås att i detalj ange skatten i alla dess delar för 2023.
Den räknesnurran kan inte ta hänsyn till nya regler för 2024 etc men kan användas för att få en hyfsad koll.
Tjuvkopplingen man behöver göra är att mata in andra födelseår för att se vad effekten blir om man har åldern inne för högre grundavdraget mm dvs riktåldern eller inte. Om man vill se effekten av “äldre person” med det högre grundavdraget och högre jobbskatteavdrag etc så mata in att du är född 1956 eller tidigare. Om du vill se vad du får vid pension innan du har riktåldern sätt in 1959 eller högre. I mitt fall blev det 2800 Mer i skatt per månad som yngre pensionär.

2 gillningar

Vad bra att du har möjlighet att jobba deltid. Det är alltid lönsamt att kunna nyttja jobbskatteavdraget.

Grundavdraget dras ifrån hela din inkomst oavsett om den kommer från pension eller lön. Så det blir bara ett grundavdrag.
På lönedelen får du jobbskatteavdrag/förhöjt jobbskatteavdrag. Det förhöjda jobbskatteavdraget är inte direkt bättre än det vanliga.

Både allmän pension, tjänstepension och privat pension beskattas med vanlig inkomstskatt och därmed inget jobbskatteavdrag.

Jag håller med @Mikael8 att “Räkna ut din skatt - detaljerad” är den bästa källan för att se hur det blir för dig.

Tack för ditt och Mikaels svar. Uppskattas! Vad menar du med att det förhöjda jobbskatteavdraget inte är direkt bättre?

Vad är det jag ska mata in?

Det är ungefär samma som det vanliga. Vid vissa inkomster är det tom lägre. Jämför kolumn 1 och 2 i bilden.

Oj, ja det var ju inte mycket till ”förhöjt”… :face_with_raised_eyebrow:
Hur tänkte de där? Och varför får man högre skatt just det år man fyller 65 i vissa inkomstskikt och kommunalskattesatser? Märkligt. :thinking:

Detta har väl inget med just 65 år att göra. Du har ju samma skatt om du är 55 eller 65. Skillnaden blir när du blir gammal nog att få de förhöjda avdragen

Nja, det finns ju en särskild kolumn (kolumn 7) i skattetabellerna för just det år man fyllt 65 men inte 66 som ger högre skatt över ca 50000:–/mån än för de som är yngre vid vissa kommunalskattesatser. Tänkte att det kanske hängde ihop med detta på något vis.

Då håller jag med dig!!