Skatt vid pension?

Jag sitter och leker lite med utagsplaneraren på minpension.se. Pensionen ökar med 400kr vid 65 och två månader (troligen pga årsskifte eftersom pensionen börjar i november) Men netto efter skatt så minskar utbetalingen med 1300kr
Vad händer med skatten på pension vid 65 år och två månader?
Än värre blir det om jag leker med tanken att jag skulle sluta jobba i slutet av nästa år. Då håller sig pensionen konstant men efter skatt minskar den med 3100kr vid årsskiftet efter 65.

Skatten “bryr sig” inte om din ålder gällande månader, den går på din ålder vid årets början.

Verkar vara något fel på ovanstående eller så är det några andra faktorer som ligger bakom och inte visas. Men jag skulle hur som helst inte lita på såna här prognoser som handlar om 10 år framåt i tiden.

Nu får någon rätta mig här om jag tänker galet.
Men innan 65 år och två månader har du ett jobbskatteavdrag. Efter 66 år och två månader har du ett förhöjt grundavdrag. Antar att året mellan blir ett missat år i form av avdrag på inkomster.

2 gillningar

Jag tror det är så att den har räknat skatten under ”65 år” på att du bara haft två månaders pension som inkomst på hela året, och därav att skatten blir lägre än i nästa kolumn där du har samma inkomst hela året. Alltså på samma vis som skatten kan bli lägre procentuellt sett om du har lön bara i november och december än om du haft samma inkomst hela året.

Skatten är högre på pensioner före 66 års ålder (kolumn 6 i skattetabellen) än den är från och med det året du fyllt 66 vid årets ingång.

Så strunta i summa efter skatt i första kolumnen som bara är vilseledande. Sen är det korrekt att skatten blir lägre från den tredje kolumnen.

Som påpekades beror skatten på pensionen bara av ditt födelseår och kalenderåret.
Lite deppigt är kanske att året då du som det ser ut nu slipper den extra
" straffskatten " på tidigt pensionsuttag som under 2023 var hela 3200 Sek per månad vid ett pensionsuttag på 35.000 och högre per månad är kalenderåret du fyller 69. Den diffen har ökat nu 2024. Skillnaden beror på det högre grundavdraget efter 69 i ditt fall.
Jag tycker att extra skatten före riktåldern är orättvis då pensionen jag tar ut är uppskjuten lön och det är inte rättvist att beskatta den extra hårt jämfört med om jag tagit ut den som lön tidigare ( inget som flesta kan välja att göra).

2 gillningar

I dagsläget gäller: det är först fom januari det året du fyller 67år som du får den lägre skatten
Men hur det ser ut om 10 år är det ju ingen som vet
Om du tar ut pensionen tidigare så får du heller inget jobbskatteavdrag det handlar om flera tusen i månaden

1 gillning

Förtydligande jobbskatteavdraget försvinner om du slutar jobba den lägra pensinärsskatten får du först januari det året du fyller 67 men varje år dom höjer den allmänna pensions åldern med höjs också åldern för den lägre skatten med lika mycket

1 gillning

TS ser ut att vara ca 55 och då blir det lägre skatt från 69 års ålder enligt vad man estimerar nu.