Jobba extra efter pensionen?

Jag fyller 60 i februari.

Om jag går i pension vid 67 istället för 65, så får jag ca 2000 kr mer per månad i pension.

Men jag funderar på att gå vid 65 och istället jobba extra som timvikarie inom vården. Då får jag lätt ihop 2000-3000 kr extra på ett pass eller två i månaden, samt mera valfrihet och fritid.

Får man nya pensionspoäng när man jobbar extra även efter att man gått i pension?

2000 extra i pension per månad om du jobbar till 67 år istället för 65 år gäller väl livslångt?

För alternativet att gå i pension vid 65 år men jobba ett eller två pass i månaden efter det för att få 2000 kr i lön per månad utöver pensionen, hur länge har du tänkt hålla på med det? Livslångt också?

Ja det får man…
En trist sak är dock att pensionsuttag innan riktåldern tas det ut rejält! högre skatt på pga sämre grundavdrag etc.
Maxar ut på 2800 SEK extra skatt per månad på en pension av 35.000 SEK för 2023.
(För 25.000 i pension är skatten 2200 Sek/månad högre.)
Finns en räknesnurra på skatteverket där man kan kombinera lön och pension och testa att sätta in födelseår 1956 för att kolla hur mycket lägre skatten blir på pension efter riktåldern i år 2023.
Dvs du behöver nog tyvärr dina två pass i månaden för att kompensera bara för den skillnaden…