Jag är 63 år och planerar att börja trappa ner till pension snart. Min tanke är att med start i mars 2026 endast arbeta 20-25% vilket min arbetsgivare (staten) godkänt samtidigt som jag börjar plocka ut av pensionen. Jag får med heltidsutbetalning av pensionerna (inkl tjänstepensionen) ut ca 30 000 kr/månad före skatt enligt ”Min pension”. I lön får jag ca 10 000 kr/mån före skatt. Så även om jag arbetar 20% kommer jag inte upp till statlig skatt utan får dryga 31000 kr i plånboken enligt skatteverkets tabeller.
Min plan är att vara jobbonär under en period och därefter dryga ut pensionen enligt 4%-regeln motsvarande lönen.
Nu till själva frågan. Finns det några regler som hindrar att jag tar ut full pension trots att jag arbetar deltid? Finns det några fallgropar som jag inte har tänkt på?
Mycket surt är tyvärr att extra beskattning på uttagen pension före riktåldern är ganska rejäl.
Jag missade hur mycket det var fråga om och drog igång onödigt mycket pension i förtid.
Räkna med 10% extra skatt. Dvs vid uttag av 30.000 i pension per månad blir det 3000 SEK extra skatt per månad jämfört med uttag efter riktåldern.
OM man är så lyckligt lottad att man når statsskattegränsen ändå när man nått riktåldern och går i pension på heltid är det väl rätt ok men annars känns det ganska surt. Procentuellt maxar extraskatten runt 35.000 i pension per månad.
Här kan man labba med ålder och kombinerade uttag av lön resp pension. Simulera skatten efter riktålder med ex födelseår 1958 .
Tack för svar! Ja, jag har funderat på det och tänker att det skulle vara ett alternativ att istället för att ta ut full pension och på så sätt få lägre skatt, ta ut 4% av mitt Lysakonto redan när jag går ner i tid. Det är ju tyvärr omöjligt att veta hur börsen går och vad som är bäst…