Jag funderar på att ta ut pension på heltid samtidigt som jag jobbar. Kan läsa mig till att det skulle ge ungefär 4 000 kr mindre i pension varje månad i allmän pension. Men visst fortsätter arbetsgivaren att sätta av till den allmänna pensionen trots att man plockar ut den? Håller då kalkylen om 4000 kr mindre i månaden?
Eftersom allmänna pensionen bygger på din lön och även en liten del på börsen är det omöjligt att svara på.
Då omformulera jag frågan. Visst fortsätter arbetsgivaren att betala in till den allmänna pensionen i samma utsträckning trots att man påbörjat uttaget från den allmänna pensionen?
Ja, ändras inte din lön så är avsättningen samma.
Det är väl när man sammantaget kommer över brytpunkten för statlig skatt som det är ide att tillfälligt minska pensionsuttaget.
Inte för att jag har med det att göra, men vad är vitsen med det?
Jag skulle gissa att det skulle vara för att få något att röra sig med. Bra att ha till både räntor och lite konsumtion dessa dyrdagar. Känns igen här i alla fall.
Svårt veta utan att få mer av hela bilden.
Det kan ju ha funnits med syftningar i det svar du fick. Om du istället väntar med att ta ut pension, så kan jag mycket väl föreställa mig du skulle få ut mer tusenlappar i pension senare.
Men det finns ju så mycket mer att ta hänsyn till. Varför ska jag satsa på att få mer pengar när jag är 80, när jag närmast vet att jag kommer att vara ett vårdpaket då, om jag alls lever. Ryggen gör att jag kommer ha mycket svårt jobba ända fram till pension.
Ja. Arbetsgivaren betalar samma arbetsgivaravgift. Vilket betyder att allmänna pensionen betalas in som vanligt.
Betänk att om du inkl pensionen årligen kommer upp i statsskattegränsen dras 20% i statlig skatt över gränsen .
OCH vad många inte tänker på är att OM man tar ut pensionspengar innan “rätt” kalenderår dras extra hög skatt på förtida pensionsuttaget då det inte berättigar till vare sig jobbskatteavdrag eller förhöjt grundavdrag för pensionär.
Maximalt värsta skattekolumnen.
Ex 30.000 i månaden pensionsuttag i förtid “straffas” med 2719 SEK/månad extra skatt 2024 jämfört med om man väntat med uttaget till “rätt” kalenderår.