Min mor 63 år gammal sa idag att hon ville köpa en sak. Hon tänkte finansiera detta genom att ”ta två pensionsutbetalningar” sen avsluta pensionen
Dvs att hon får både lön och pension under två månader
Hon jobbar idag heltid och har tänkt jobba flera år till och har aldrig tidigare tagit ut någon pension
Kan man verkligen ta ut pengar så här utan framtida konsekvenser?
Ja, så kan man göra.
Det hon bör kolla först och främst är dock brytpunkten för statlig skatt.
Sedan blir framtida pension marginellt lägre av dessa 2 månaders tullande på pensionen.
Ja, i princip. Inkomstpensionen och premiepensionen har väldigt generösa regler för uttag, man kan ta ut 0, 25, 50, 75 eller 100 % av vardera, och ändra hur ofta man vill. Been there, done that Lite konsekvenser blir det dock. Hon får skatta på både pensionen och lönen, och eftersom hon är under 66/67 så är skatten på pensionen relativt hög. Sen blir det ju lite mindre kvar till pensionen resten av livet, men eftersom det bara handlar om två månaders uttag, så rör det sig nog inte om många kronor per månad. Kolla på minpension.se
Ok! Tack så mycket för era svar. Då kan jag lugna mig lite. Hade tänk föreslå att hon fick låna pengar av mig istället, räntefritt. Men det verkar konstigt nog inte behövas
Ok. Vet bara att jag som ”ung” pensionär (före riktåldern) stört mig på att jag på att min blygsamma pension skulle beskattas med närmare 30% t o m till året då jag uppnår min riktålder, sedan blir det ca 20%. Nu hade jag förmånen att kunna välja att ta av mina besparingar fram tills dess, och förstår att det är ARBETSLINJEN som ligger bakom, men gillar det inte