Kan man använda sin allmänna pension som en bankomat?

Hej!

Min mor 63 år gammal sa idag att hon ville köpa en sak. Hon tänkte finansiera detta genom att ”ta två pensionsutbetalningar” sen avsluta pensionen
Dvs att hon får både lön och pension under två månader

Hon jobbar idag heltid och har tänkt jobba flera år till och har aldrig tidigare tagit ut någon pension

Kan man verkligen ta ut pengar så här utan framtida konsekvenser?

Tacksam för svar

2 gillningar

Ja, så kan man göra.
Det hon bör kolla först och främst är dock brytpunkten för statlig skatt.
Sedan blir framtida pension marginellt lägre av dessa 2 månaders tullande på pensionen.

2 gillningar

Ja, i princip. Inkomstpensionen och premiepensionen har väldigt generösa regler för uttag, man kan ta ut 0, 25, 50, 75 eller 100 % av vardera, och ändra hur ofta man vill. Been there, done that :sweat_smile: Lite konsekvenser blir det dock. Hon får skatta på både pensionen och lönen, och eftersom hon är under 66/67 så är skatten på pensionen relativt hög. Sen blir det ju lite mindre kvar till pensionen resten av livet, men eftersom det bara handlar om två månaders uttag, så rör det sig nog inte om många kronor per månad. Kolla på minpension.se

4 gillningar

Mycket bättre än att ta SMS-lån.

4 gillningar

Ok! Tack så mycket för era svar. Då kan jag lugna mig lite. Hade tänk föreslå att hon fick låna pengar av mig istället, räntefritt. Men det verkar konstigt nog inte behövas :blush:

2 gillningar

Det här låter potentiellt farligt för personer som har dålig hand om pengar. Men som någon sa, det är bättre än smslån.

Man kan alltså göra såhär, direkt man har tillgång till pensionen vid lägsta ålder för uttag?

1 gillning

Ja, så kan man göra. Ser dock inte det potentiellt farliga, mer än att man kanske får skatta onödigt mycket de år man gör så här?

Nej, det kanske bara är jag som tror det värsta om folk :joy:

1 gillning

Varflr skulle detta vara konstigt? Det dräller ju av folk som lyfter pension och jobbar samtidigt.

Obs! Skattesatserna är de samma. Som pensionär trappas däremot GrundAVDRAGET upp med 7,5 procent.
På två månader blir detta inga astronomiska belopp.

1 gillning

Ok. Vet bara att jag som ”ung” pensionär (före riktåldern) stört mig på att jag på att min blygsamma pension skulle beskattas med närmare 30% t o m till året då jag uppnår min riktålder, sedan blir det ca 20%. Nu hade jag förmånen att kunna välja att ta av mina besparingar fram tills dess, och förstår att det är ARBETSLINJEN som ligger bakom, men gillar det inte :rage:

Ja, skattesatsen för pensionen är den samma före och efter. Skillnaden är grundavdragets storlek.

Säg att du struntar att ta ut pension som 67-åring och jobbar på. Då får du också ett ökat grundavdrag. Arbetslinjen…

1 gillning