Lite velig..hur tänker ni?

Inför det nya året har jag blivit lite osäker/velig angående mitt sparande till tidig pension. Jag har tänkt att sluta jobba vid 62 om 2.5 år. Har en tjänstepension och ett privat pensionssparande som jag planerat att använda de första 5 åren.
Fördelningen är ca 75-80% Access global och sedan lite Sverige och räntor.
Dessa har gått bra och fördelningen har kännts lagom. Eftersom det spås att bli skakigt framöver av många så undrar jag lite hur ni tänker? Jag har mer sparande, säkra pengar, att plocka av om det skulle skulle bli en krasch. Men helst vill jag ju slippa röra dom :grimacing:.
Tacksam om någon vill delge sina tankar :hibiscus:

Hmm. Du pratar om pengar du avser börja använda om 2,5 år i 5 år.
Då är tumregeln att du bör tagga ner risk en del på dom pengarna.
OM du har andra pengar så att du ändå skulle kunna ta en aktienedgång utan större konsekvens kan du välja att ta risken och ligga kvar på stor andel fonder.
En annan kommentar. Kolla på extra höga skatteuttaget som görs på pensioner före riktåldern.
Om du tar ut exempelvis 35.000 i pension per månad tas (under 2025) ca 3660! SEK extra i skatt ut av dig varje månad innan riktåldern. Dvs >10% extra skatt på bruttot pension.
( Absolut sämsta prelliminärskattetabellen )

Kolla här hos skatteverket. Sätt in 2025 och födelseår 1958 eller tidigare om du vill se skatten när du nått riktåldern.

https://www7.skatteverket.se/portal/rakna-ut-skatt?pk_vid=aafb8f8d2e1461bc173546145645cb4f

Kan vara vettigt att göra kalkyl över om det är smartare att delvis leva på sparpengar innan riktåldern.
Man tappar förstås en del potentiell avkastning på dessa pengar.
Ger även lite mindre frihetsgrader som pensionär. Sparade pengar kan du spendera som du vill när du vill. Att få ett lån med bra villkor till något dyrt dy villhöver kan vara mycket svårare som pensionär.

2 gillningar

Om du ska använda pengarna inom en snar framtid borde du lägga in i stort sett allt på sparkonton, men uppdelat på olika banker så att du fortfarande får insättningsgarantin.

1 gillning

Men vad sjukt det där med extra skatt innan riktåldern. :confounded:

2 gillningar

Tack för dina utförliga tankar :slightly_smiling_face:. Jag är medveten om allt det du skrev angående hög skatt och att det är svårare med lån som pensionär.
Men efter det att jag i min närhet har personer som drabbats hårt av bla stroke så kan jag inte tänka på det. Det gäller att leva nu​:pray::innocent:. Vi har ett hus att sälja när vi blir gamla om det skulle behövas.

2 gillningar

Jo… Jag åkte dit på den smällen ett par år. Jag hade inte koll.
Visste att det var en skillnad men att skillnaden var mer än tre tusenlappar varje månad kunde jag inte föreställa mig.
När jag gick i skolan för länge sedan och läste rättskunskap insåg man efter ett tag att dom flesta lagar var skrivna med mycket sunt förnuft och hands on erfarenhet. Man kunde i stort sett gissa sig till vad lagarna sa om olika saker.
Så inte i detta fall. Denna orättvisa att min uppskjutna lön till förmån för min pension straffskattas mycket högre än alla andra skatteuttag om jag tar ute den före riktåldern är inte alls rimligt tycker jag.
Jag märker när saken kommer på tal att nästan ingen har koll på att det är så stor skillnad som det är. Även rejäl skillnad för normala pensioner runt 20.000 per månad.

1 gillning

Samma här, jag åkte också dit på den smällen ett par år pga bristande koll. Har nu haft tid att fördjupa mina kunskaper, och min bild är att både skatte- och pensionslagstiftningen har en grund av enhetlighet och enkelhet, som sedan delvis har plottrats bort av olika politiska infall.
Har landat i att pausa huvuddelen av min allmänna pension, och från 2025 även de flesta tjänstepensionerna, och leva till största delen på mina besparingar åtminstone fram till riktåldern. En ytterligare fördel för mig blir att jag på så sätt höjer min framtida pension till mer genomsnittlig nivå (den hade annars blivit väldigt låg) och därmed mina möjligheter till bolån, vilket jag tycker ger ökad trygghet, även om mitt privata sparkapital antagligen kommer sjunka under de närmaste åren.

1 gillning

Hålla kvar folk i arbete :confused:

1 gillning

Men om man har ett lån så kan man väl göra ränteavdrag OM man har en inkomst, så även om man får högra skatt på tidig pension så får du en inkomst att dra ränteavdragen mot. …så vad jag kan se tar det nästan ut varandra

2 gillningar

Ja, det stämmer att man behöver en inkomst att kunna dra ränteavdraget från. Tack för påpekandet. Tar ut en minde del av pensionen (ca 7000 kr/månad) av den anledningen.