Hur mkt i totalt pensionskapital har vi?

Jag tycker det är svårt att veta hur stort och om mitt totala pensionskapital är bra i jämförelse mot andra. Mitt mål är att sluta jobba vid 62 år eller 20 msek i totalt pensionskapital beroende på vad som kommer först😊
Hur ser dina mål ut?

Lägg gärna in vad ni har för siffror enligt nedan mall.

• Din ålder
• Totalt i pensionskapital
• Allmän pension inkl ppm
• Tjänstepension (TJP)
• Privat pension (IPS)

Mina siffror är följande:
• 56 år
• 15,4 msek
• 4 msek
• 10,6 msek
• 0,8 msek

Mvh
Henrik

1 gillning

Finns tråd

3 gillningar

Detta kan du jämföra hos minpension.se.

5 gillningar

Humble brag? Jag tror du vet att du ligger bra till i jämförelse mot andra… … … … … … … … …

21 gillningar

Det är dåligt, du måste jobba ett tag till.
Jag är 61 har nästan 20 mkr i total pension och 6 mkr i ISK och närmare 4 mkr i företaget.

Obs! Jag kommer inte sluta jobba bara föra att man kan vara FIRE.
Jobbet stimulerar mig, kan bestämma när jag vill jobba.

2 gillningar

Allt är jättedåligt. Jobba till 84. Betala mycket skatt. Sverige behöver er!

:wink:

26 gillningar

På sidan min pension > mina sidor > statistik så kan du enkelt se hur du ligger till i jämförelse med din åldersgrupp.

Men bäst är nog att sluta jämföra med andra och utgå från din egen ekonomi och inse att du klarar dig rätt bra livet ut. :+1:

4 gillningar

>12 MSEK totalt, → FAT FIRE :smiley:

Jag är 43, så ligger väll ungefär som dig (-13år), handlar nog en del om hur utvecklingen på börsen är de kommande åren

Tänker att du med den tjänstepensionen har en ganska bra lön, så frågan är ju vad du behöver när du slutar jobba eller om du vill ha i samma nivå.

34 år (har jobbat i Sverige nästan 4 år)

Dagens tips.
Krossa inte fotleden vid 23 års ålder.

Men jag får inte lägst i alla fall, finns 1%are också.

Men jag sparar och investerar lite, så bör hamna över existensminimum.

11 gillningar

Hur funkar det med garantipension (med dagens regler)? Det borde du väl få?

Förstår dock om du vill säkra upp med eget sparande oavsett, dels för att mycket kan hända med reglerna på 25 år, dels för att garantipensionen inte ger något större utrymmet för utgifter utöver de grundläggande behoven.

Med dagens utveckling? Finns ens bostadstillägg om 25-40 år?

Bostadstillägg gör inte att man hamnar på en ok inkomstnivå, tycker jag. Ens med dagens regler.

Sparar hellre lite.

1 gillning

28 år, 3 års universitetsstudier direkt efter gymnasiet, lite surt att man inte fick tjänstepension förens 25.

• Totalt i pensionskapital: 659 165 kr
• Allmän pension inkl ppm: 560 689
• Tjänstepension (TJP): 98 476
• Privat pension: ca 24 000 kr, sparat ca 300 kr/mån sen jag började arbeta

1 gillning

Det är inte ett dugg svårt. Du har ett väldigt bra kapital. En genomsnittlig man som går i pension vid 65 kanske har 5-6 millar.

Du kan jämföra hur du ligger till på statistiksidan på minPension. Då får du svart på vitt hur du ligger till.

9 gillningar

Jag är 44 år och har följande.

• Totalt i pensionskapital: 2 807 000 kr
• Allmän pension inkl ppm: 2 073 000kr
• Tjänstepension (TJP) inkl. Löneväxling 734 000kr
• Privat pension: 0kr

36 år

Inkomstpension: 1.1milj kr
PPM: 450k kr
TJP: 1.9milj kr (ska kommer aldrig löneväxla så jag betalar inte statlig straffskatt som pensionär)
IPS: 0 kr (förstår inte varför folk har IPS)
KF portfölj hos Avanza Private Banking: 3.6 milj kr (ca 15% belåning)

Varför skulle man inte ha det?

Är det inte mer Flexibelt med ISK/KF?

IPS är ett bundet pensionssparande där det tidigare gick att göra skatteavdrag för inbetalningarna. De möjligheterna har försvunnit sedan ett bra tag för de flesta spararna, nu återstår de som inte har tjänstepension i sin anställning och/eller de som har inkomst av eget företag.

2 gillningar