Hur mkt i totalt pensionskapital har vi?

Det är det absolut men de flesta som har sparat i IPS har gjort det när det var avdragsgillt. För egen del räknar jag med att ta ut de pengarna när jag ligger under brytpunkten för statlig skatt.

4 gillningar

En gång i tiden var IPS gynnsamt, min hänger med sedan dess

Jag hör av mig när jag räknat färdigt

8 gillningar

Väldigt tråkigt att höra att du råkat ut för en allvarlig skada. Jag hoppas att du har koll på att du inte har missat någon försäkring? Jag tänker till exempel på att du kanske hade börjat jobba när olyckan inträffade. Om du då jobbade på en arbetsplats med kollektivavtal kan det eventuellt ha funnits en "AvtalsGruppSjukförsäkring, (AGS) som kan ge ett månadsbelopp om du blev beviljad aktivitets/sjukersättning. I så fall brukar den även betala in premie till avtalspension. Går att ansöka om retroaktivt om du missat, kontakta AFA-försäkringar i så fall.

Notera att försäkringsskydd via kollektivavtal kan variera mycket beroende på vilken typ av yrke/avtalsområde det handlar om. Men det som finns i kollektivavtalet gäller alla anställda oavsett om de är medlemmar i facket eller ej.

Mvh DonTomaso.

Hej.
Jag tror inte något missats, men det har varit ett par turer. Drabbades senare även av en annan olycka, både foten och en hjärnskada påverkar min arbetsförmåga. Med det så bollade 3 försäkringsbolag ansvaret mellan sig, så fick ta hjälp av en jurist.

Men har lite livränta från AFA, LÖF och fick en mindre klumpsumma efter båda olyckorna. Så håller mig över vattenytan. Utan dessa försäkringar hade jag nog fått flytta till en anhörig.

Så rekommenderar alla att se till att de har kollektivavtal, eller en anställning med liknande försäkringar.

1 gillning

”Jag tycker det är svårt att veta hur stort och om mitt totala pensionskapital är bra i jämförelse mot andra”

Alltså, på fullt allvar??? Du har +15m i pensionskapital och du vill få oss att tro att du inte vet hur du ligger till?? :joy::joy::joy:

Detta är inte humble-bragging som någon skrev, snarare självhävdelsebehov modell smaklöst-deluxe… :face_vomiting:

(har skapligt kapital själv, men skulle skämmas för att skapa en tråd på detta sätt…)

5 gillningar

Jag förstår inte din inlägg, han är 56 och vill veta hur är placerat i statistiken. Folk runt 55-60 har ganska stor pensionkapital.

Bra för vissa, dåligt för andra. Som andra skriver så kan du redan jämföra sig på minpension.se, men även det, till vilken nytta?

Min fru som har helt OK pension sparat vid 40 års ålder platsar precis som jag in i top 3 procent (man kan inte hamna bättre), och eftersom jag vet att jag har så pass mycket bättre än henne så känns värdet av denna jämförelse rätt värdelös iaf.
Att genomsnittliga pensionären vid 65 har typ 6 mill säger mig ingenting heller.

Allt beror ju på din situation och vilken livstil du ska ha.
Sen har man din framtida pension med 15M i bolån och andra lån, eller har du 0 lån och kan ta ut 100k i månaden är rätt stor skillnad.

Allt är relativt, och kretsar bara kring dig, inte andra.

1 gillning

Om man är osäker hur man ligger till med flera miljoner i pension så kan kolla på min pension då, å se hur mycke bättre man ligger till…

Total pension
Totalt pensionskapital:730 623 kr

Allmän pension
Kapital:333 685 kr
Visa

Tjänstepension
Inga uppgifter
Visa

Privat pension
Kapital:396 938 kr

Tack! Ett bra jämförelsevärde att sikta mot för oss vanliga Svensson.

1 gillning

Hur lyckas man få privat pension att dyka upp på minpension.se? Jag började sätta av till en IPS förra året och deklarerade tidigt i år. Avanzas siffror på minpension uppdaterades senast 2025-07-09 men de kanske rapporterar ännu senare?

Jag har annars ingen aning vad mitt totala pensionskapital är. Jag har pension sparad i totalt fyra länder. Försökte flytta över den danska pensionen till Sverige vid ett tillfälle men då var “straffskatten” 60 %. Jag tänker att EU får lösa det här de kommande 20 åren. Mentalt räknar jag med 0 kr i alla länder utöver Sverige.

Synd att det inte finns någon tjänst som visar pensionsbeloppen från alla länder.

Inte allt sparande i IPS dyker upp automatiskt om jag förstått det rätt, det beror lite på vilken bank (eller liknande) du har ditt sparande i. Det är möjligt att du själv behöver lägga till detta manuellt.

2 gillningar

Verkar stämma, vi har aldrig lyckats få in IPS från Avanzakontot till minpension.se. Däremot från Nordnet funkar det.

2 gillningar

Ditt pensionssparande är inte kopplat till tjänsten min pension, det är bara att lägga in detta manuellt om du så önskar under fliken intjänad pension.

47 år, invandrare så lite mindre i allmän pension

1 gillning

Du ligger väldigt bra till och vet det säkert redan :+1:

Själv är jag snart 50år och har jobbat ihop enligt nedan. Har skrivit över premiepensionsinbetalningar på frun.

1 gillning