Pensionsundersökning 2026: Har du mer eller mindre pension än Svensson?

Sista (eller näst sista) community-undersökningen inför nästa veckas inspelning av Hur rik är svensken-avsnitten. Denna är ju lite stökigare eftersom man inte alltid har siffrorna i huvudet och det finns faktiskt ingen offentlig statistik för tjänstepensioner. Å andra sidan har vi fått hjälp av både Pensionsmyndigheten och @Lysa att statistiskt simulera dessa siffror.

Så låt oss prova, som vanligt är ni i forumet först ut, så hojta till om något är fel med undersökningen eller jag missat något:

Kort beskrivning om typfallet som Pensionsmyndigheten har hjälpt oss att räkna fram under våren:

Typfallet är inte ett snitt av befolkningen, utan en modellerad livslinje för en enda tänkt person – Pensionsmyndighetens sätt att visa hur en “helt vanlig” svensk bygger upp sin pension under ett helt arbetsliv.

Personen är född 1982, börjar arbeta vid 23 års ålder (2005) och går i pension vid riktåldern 69 (2051). Under hela arbetslivet antas hen ha en genomsnittlig lön och en genomsnittlig löneutveckling, med kollektivavtalad tjänstepension.

Modellen beräknar sedan, för varje ålder, hur mycket en sådan person har tjänat in i de tre pensionsdelarna – inkomstpension, premiepension och tjänstepension – uttryckt som intjänat kapital i kronor. Därför kan du jämföra din egen siffra med “typfallet vid din ålder”: du jämförs med var en genomsnittsperson skulle befinna sig efter lika många levnadsår.

Eftersom personen är 43 år 2025 (samma år som statistiken avser) bygger de tidiga åren på faktisk statistik, medan de senare åren är prognoser.

Viktigt: typfallet visar alltså en typisk livslinje, inte ett snitt av alla svenskar och inte medianen. Om du ligger över eller under beror det främst på din lön, om du omfattas av kollektivavtal och hur många år du har haft tjänstepension.

Exakt hur @Lysa hur räknat fram datan återkommer jag på tisdag då jag har möte med Mats Jarl som är chef för deras försäkringsbolag och den som med hjälp av sitt team av aktuarier räknat fram den. Återkommer.

Detta har varit mycket stökigare än vad jag först trodde. :see_no_evil_monkey:

2 gillningar

Jippi jag har mer pension än snittet. (På allt utom tjänstepension)

1 gillning

Jaha! Nu har man dragit sitt strå till stacken och fyllt i undersökningen :grinning: Men som vanligt ligger man under medianen och det på alla undersökningar :grinning: Kanske det som är förklaringen till att jag har ett rikt och lyckligt liv :wink:

1 gillning

Jag råkade fylla i fel första gången, så fyllde i igen. Hoppas det är ok. :see_no_evil_monkey:

FYI, har man börjat ta ut inkomstpension, traditionella eller förmånsbestämda pensionsförsäkringar så stämmer inte längre intjänat kapital på MinPension då dessa inte längre visar något värde.

2 gillningar

Observera att när väl tjänstepensionen väl startar sitt uttag så visas inte samtliga på minpension.se. Jag har pratat med deras support och de bekräftar att flera banker och motsvarande inte lämnar uppgifter när utbetalningen är påbörjad.

1 gillning

Måste skrivit tokigt på någon siffra för slutresultatet blev fel. Kan man göra om?

Jo, men det har blivit bättre sedan årsskiftet skulle jag säga och listan med de som rapporterar in har blivit längre:

OK. Går in och kollar.

Stämmer faktiskt. Allt var med nu. :smiling_face_with_sunglasses::raising_hands:

1 gillning

Ja, bara gör om!

Det är bra att IPS sparandet är med separerat.

Sen finns det lite gamla lösningar typ privatpension där man även kunde spara med avdragsrätt tidigare och som beskattas som lön vid utbetalning.

Själv har jag en sådan, vet inte vart den kommer ifrån men det var säkert bra för +30 år sedan.. Den har jag inte lagt in i enkäten, mest för att inte förstöra datat för IPS:en. Privatpensionen är idag värd ca 0,6 MSEK hos mig.

Eventuellt borde man ha ytterligare en fråga där man kan lägga in övrigt pensionssparande som beskattas som inkomst vid uttag. Då skulle man nof få med det mesta.

Alternativt att utöka IPS frågan till att innefatta även övrigt privat pensionssparande som beskattas som lön vid uttag

1 gillning

jag som trodde du var så mycket optimerare att du ville ta bort om något blir fel. :sweat_smile:

Men med flera tusen svar fattar jag om du har annat. Jag fyller i igen. :blush:

1 gillning

Du ligger 13 % över Pensionsmyndighetens typfall för 52-åringar.

Du ligger 32 % under medianen bland jämnåriga.

Ifyllt… nionde percentilen bland jämnåriga på RT. Joråsåatteh. :roll_eyes: :rofl: :partying_face:

1 gillning

Maskinen minns dig, om du inte bytt plats den senaste kvarten.

1 gillning

Verkar det rimligt? Tror du har sagt att du har en “kass” pension?

Finns det några preliminära resultat som @janbolmeson kan delge oss?

En newbiefråga, om man tolkade undersökningen som utförsäljning av kvalitetsglass en varm sommardag och LÖPTE in och fyllde i.

Hur kommer jag till resultatsidan när RT-resultaten börjar ramla in?