Jämför din pension med andra 2026

Tanken är att morgondagens avsnitt ska handla om svenskens pension och likt avsnittet om lön har @janbolmeson gjort en kalkylator på datan med syfte att:

Se hur din egen inkomstpension, premiepension och tjänstepension står sig mot Svensson, communityn och Pensionsmyndighetens typfall 2026.

Ge gärna din input och klokheter på verktyget innan det släpps till alla:

Såhär kan det se ut:

Datan som behövs fyllas i:

Förklaring av datan finns i text under jämförelseverktyget och mer kontext kommer i avsnittet som troligen släpps imorgon.

6 gillningar

Hamnade på P 99 på premiepensionen, vilket låter osannolikt då är jag alltid haft AP7.

1 gillning

Om du haft hög lön + AP7 kan det vara rimligt:

2 gillningar

Snyggt jobbat!

Det man kanske hade velat se som en jämförelse är de olika avtalsområdena och skillnaderna där!

1 gillning

Varför är inte IPS med som också normalt sett finns med på minpension.se?

Fattar att det är privat sparande, om än inlåst. Men det är ju faktiskt även en löneväxling som dock bokförs som tjänstepension.

2 gillningar

Tyckte bara ~P70 på inkomstpension och P99 på premiepension stack ut. Men visst har tagit till brytgränsen sen 2018 och är 40år nu.

1 gillning

Tycker också att P99 på PPM inte kan stämma. Man 55 år med 1 272 000 i PPM med 10.4% snittavkastning. En kollega på 37 år som har legat i AP7 hela tiden har en snittavkastning på 13.4% så en snittavkastning på 10.4% är ju “dåligt”.

1 gillning

Kul! Jag ligger betydligt bättre till i jämförelse än jag trodde :slight_smile:

Över median på allt.

Jag har haft låg inkomst och AP7 och LF global, tills LF uteslöts, ligger ändå på P63, så ditt låter som det stämmer.

2 gillningar

Är 50 år och låg på en 43 årings nivå… Livet är tuft :slightly_smiling_face:
Nä… nu går jag ner och lägger mig på stranden här i Cannes. Ha en bra dag på jobbet alla.

4 gillningar

Tar med det för kommande verktyg :+1:

Spontant tror jag att det kan stämma om man tittar på diagrammet nedan som visar PPM kvartiler (25 och 75%). Övre kvartilen för 55 år är på lite över 900 000 kr.

1 gillning

I så fall är det är nästan ingen som har legat kvar i AP7 sedan start för min lön har legat runt median alla dessa år. Tänkte att det var ganska många som aldrig själv har ändrat från AP7 till något annat.

1 gillning

Visst är det spännande med olika förutsättningar och val här i livet, det viktiga är att göra det som är rätt för en själv. Själv tänker jag ha ännu en bra dag på jobbet imorgon :grinning_face:

Kalkylatorn är riktigt bra utformad och ger en realitycheck mot verkligheten.

2 gillningar

@Oliver.Allemog @janbolmeson Kanske ändra texten under Inkomstpensions delen från ”den är störst” till ”många gånger eller oftast störst “. Om man läser texten nu så får man uppfattningen att inkomstpensionen är alltid störst.

1 gillning

Om detta stämmer ligger jag betydligt bättre till än jag trodde. :thinking:
Antar att man får en skev bild av verkligheten när man hänger här. :sweat_smile:

1 gillning

Jag saknar de båda pensionsdelarna IPS och privat pension som i mitt fall utgör ett icke helt obetydligt belopp, ca 700k. Annars intressant, och resultatet är inte helt oväntat som resultat av offensiv löneväxling… “Ditt kapital är större än typfallet någonsin når inom modellens fönster (68 år).” :grin::innocent:

1 gillning

Ja, så klart. Men det finns inga siffror att jämföra mot oss veterligen. Vi fick kämpa jättemycket bara för att få ihop tjänstepensionssiffrorna. :see_no_evil_monkey:

4 gillningar

Haha, inte en helt ovanlig kommentar här i forumet när man jämför sig. :joy:

(Ganska vanligt att man sedan inser att många i forumet har ännu bättre också :joy:)

2 gillningar

Jag är 68 år gammal. Får se denna text:

Pensionsmyndighetens behållningsstatistik slutar vid 62 år (därefter nollställs behållningen vid uttag) — percentilerna för inkomst- och premiepension jämför dig mot 62-åringar.

Stämmer det verkligen att statistiken slutar vid 62? Om jag kollar på Pensionsmyndigheten ser jag data för inkomstpension upp till 75 års ålder och premiepension upp till 87.

Din ålder ligger utanför enkätens spann — community-jämförelsen använder närmaste åldersband (60–65 år).

Ja, jag är gammal, rub it in :cry:

”Ditt pensionskapital på X kr ligger där typfallet är vid 60,5 år — ungefär 12,5 år före.”

”Mot communityn P56”

2 gillningar