Skyhög genomsnittlig tjänstepension

Jag tror många missar den största frågan: hur ser tjänstepensionen ut? Har du ingen eller väldigt låg tjänstepension blir vägen till tidig ekonomisk frihet betydligt tuffare, eftersom du behöver bygga nästan hela kapitalet själv i ett ISK. Men dom flesta kommer få 10-30 mnkr brutto i TP vid 55 år så du kan slappna av.

Sen vore det bästa om du hade 5-20m på ISK idag (och inte vara house rich cash poor vilket är en katastrof).

7 gillningar

Har verkligen de flesta minst 10 miljoner i tjänstepension när de är 55 år? Jag tycker detta låter lite högt.

16 gillningar

Kan vara värt att kolla upp ens tjänstepensionsavtal här. I en hel del fall har uttagsåldern höjts till 62år för att komma mer i fas med bl.a. de höjda gränserna för den allmänna pensionen.

1 gillning

Med följande antaganden:

Startålder: 30 år

Pension till 55 år (25 års sparande)

BTP 1

100 % global indexfond

10 % årlig avkastning

Startlön 50 000 kr/mån

4 % löneökning per år

BTP 1-premie enligt huvudregeln: 4,5 % upp till taket och 30 % över taket (förenklat med dagens nivå på taket ge ca 10m kr vid 55 år. Då är jag superkonservativ med lönen. Mer sannolikt är att man har 30-40m kr brutto som kan tas ut på 5 år om man vill.

3 gillningar

De flesta får nog ungefär 2000:-

6 gillningar

Jaop, medhåll på det. Tvek på att “de flesta” kommer att få 10 miljoner i tjänstepension…

11 gillningar

Är detta något som de flesta har? Jag tror du får ta en liten reality check på vad en person med medianlön har för inbetalning till sin tjänstepension.

25 gillningar

Lessen om jag låter tvär men tror inte den vanligaste tjp avsättningen är 30k/månad.

Det innebär att de flesta isåfall ska ha en lön på 85k (innan löneväxling) låter väldigt högt…

Median och medellön talar iallafall emot detta

9 gillningar

Oj det var högt räknat. 4,5% sätts av upp till 52tsek av lönen och sedan 30% på lönen som överstiger det. Krävs alltså en månadslön på isch 144tsek för att få 30tsek insatt till TJP

4 gillningar

Än en gång lite våldsamt antagande. 4% löneökning är hårt, ligger senaste 20 åren på 3%. Och 10% i avkastning låter också lite högt då vanliga kollektivavtal kräver 50% i traditionell försäkring som blandar in räntor, fastigheter mm.

Finns inga konkreta data idag på genomsnittligt tjänstepensionskapital men en 55-årig tjänsteman idag har nog 2-3msek. Kommer vara högre längre fram då dagens 55-åring inte haft ITP1 hela vägen.

2 gillningar

“Lite” är nog dagens underdrift. Vad sägs om 700k t ex?

Ankdammen RT är ibland mer extrem än den enskilda ankorna själva ens kan föreställa sig.

15 gillningar

Intressant. Har ca 6m brutto (är några år under 40) så borde ha ca 30-40m brutto vid 55 år beroende på löneutveckling och när man slutar jobba. Tänkte att alla har minst 10m vid 55 år, känns självklart.

1 gillning

Du har förmodligen haft bra mycket bättre lön än jag och du har definitivt ett helt annat avtal. Jag bjuder på den verklighetsförankringen. :wink:

Hela mitt pensionskapital, inklusive tjp, inkomst- och premie- är under hälften av dessa föreställda 10 mille.

4 gillningar

Med tanke på att endast 20%-30% har 2 miljoner total tjp kapital vid 60-65 år ålder så är dina siffror helt uppåt väggarna. Extremt få som ligger på 10 miljoner och uppåt

14 gillningar

De flesta har inte en startlön på 50K.
Medellönen är ungefär 43K enligt SCB. Och startlönen är ännu lägre för de flesta.

1 gillning

Jaja men dom flesta börjar inte jobba vid 30. Snarare 22-23. Jag var generös med 30…

Har du alltså haft en SNITTLÖN på 150k/mån hittills i livet?

Tillåt mig tvivla! :smiley:

Nej, var skrev jag det?

Då tjänar man som regel under brytpunkt vilket innebär runt 6 % avsättning och på åtta år mellan 22 och 30 inte blir mer än några hundra tusen.

Ge dig nu och inse att din fina tjänstepension är en outlier…

Och dubbelkolla så det inte är 600k du har och bara har läst fel! :grin:

6 gillningar

Du menar att man inte når 50k i lön vid 30 om man börjar jobba vid 22-23 med akademisk utbildning…?

1 gillning