Jämförelse sparat kapital

Hej Allesammans,

Jag är relativt ny här på forumet och detta är faktiskt mitt första inlägg här, so go easy on me!

Jag har en liten fundering, jag har hållit på och spara på börsen sedan jag var 18 år och privatekonomi och sparande spelar en stor roll i mitt liv.

Jag har länge funderat på om det finns något sätt att jämföra sitt sparande/kapital mot andra i samma/liknande ålder. Exempelvis om det finns data för medelvärde och median för sparande inom vissa åldersgruppen, samt över kvartiler med mera. Är det någon av er som vet om jag kan hitta detta någonstans?

Själv är jag 24 år och därmed intresserad av att benchmarka mig själv mot min egen åldersgrupp.

Tacksam för svar eller hjälp i rätt riktning
Mvh

Välkommen hit!

Det finns lite data att titta på, viss data är några år gammal. Jag är själv 27 och upplever att det finns lite brasklappar att jämföra vid såhär låg ålder.

Några tankar: många har inte börjat spara vid 24 års ålder. Därför kan det vara ganska lätt att känna sig duktig. Gäller dock att hålla i sparandet för många som börjar vid 30 tjänar mer och har lättare att “komma ikapp”. Börjar man tidigt har man dessutom stora möjligheter att spara ihop ganska rejält mycket eftersom man har tiden på sin sida. Viktigt att sätta upp egna mål och inte jämföra sig med andra och vara “nöjd”. Pension särskilt är inte så pricksäkert i mitt fall. Jag pluggade efter gymnasiet och började jobba “på riktigt” när jag var 24 - har således lägre allmän pension än många, men jag har också bra lön och räknar med att “komma ikapp” på den fronten (samtidigt som jag privatsparar till pensionen).

Här är en bra tråd på ämnet:

Från https://twitter.com/avanzabank/status/1220384676067540994?lang=en

Där är iaf siffror från Avanza. Hade varit mer intressant från storbankerna dock eftersom de flesta har pengarna på nollräntekonto.

3 gillningar

Det är jättebra bra att du sparar men jag tycker att det är viktig är vara försiktig när det kommer till att jämföra sig själv med andra. Personligen tycker jag att du ska utvärdera ditt sparande utifrån där du är idag, hur kan du göra för konsumera smartare och få mer pengar? Kanske är det dags att ta nästa steg i ditt sparande. Eller kanske gå ner i livskvalitet i ett par år för sedan njuta av ditt hård arbete :slight_smile: Ränta på ränta effekt uppstår på grund av “konstant förbättring”, du kan tillämpa konstant förbättring till din egna metod, och få enorma resultat efter 20/80 regeln kickar igång :slight_smile:

3 gillningar

Jämför man med den tabellen så framgår väl de flesta som väldigt förmögna??!

Median 48k kapital för 35 åring, tycker du det är att vara ”väldigt förmögen”?

Jag menar att de flesta framstår som väldigt förmögna i jämförelse med den listan. Hoppas verkligen att de flesta 35 åringar har mer än 48k!

Ens förmögenhet är bara relativ. Jag skulle mäta mig mot folk med samma intressen och köpmönster.

T.ex vid husköp får vi inget åldershandikapp så lika bra att jämföra oss mot det folk vi kommer buda mot vid nästa husköp för att hålla sin verklighetsuppfattning rimlig :sweat_smile:

Man ska ju tänka på att det här är kapitalet hos en nätmäklare. Sen har ju alla mer pengar på egna storbanken där lönen kommer in. Så jag ser mer bilden som hur lite folk är exponerade mot börsen. Men man ska ju inte glömma hur många det är som inte klarar av en relativt liten oförutsedd avgift (En av fem klarar inte oväntad utgift på 12 000).

Bland ensamstående med barn saknar nästan varannan person kontantmarginal, jämfört med knappt var tionde sammanboende utan barn.

Yngre vuxna personer har också svårare att klara av en större oförutsedd utgift. I åldersgruppen 25–34 år saknar drygt var fjärde person kontantmarginal jämfört med en av åtta i åldersgruppen 65–74 år.

Närmare sex av tio personer i Sverige som är födda utanför Europa saknar marginal för oförutsedda utgifter, jämfört med var sjunde person som är född i Sverige.

1 gillning

Om man nu ska tro på FI,

30% av befolkningen har under 50 000 i likvida tillgångar.

45% av befolkningen har under 100 000 i likvida tillgångar.

50% av befolkningen har under 150 000 i likvida tillgångar.