Efter några trådar med diskussioner kring risk över tid och även poddavsnittet som rörde vid humankapital så funderade jag lite på vad att se på förväntat cashflow.
Jag har gjort många antaganden och inte laggt ned allt för mycket tid.
Men här är det jag skakade fram.
Se vilka antaganden jag gjort längst ned. Men notera att:
Ej justerat för inflation.
Inkomsterna (som ligger som grund för pensionsberäkningarna) är tagna för år 2021s inkomster.
Inkomsten för åldern 60 är alltså dagens 60 åringar och inte vad en 19 åring förväntas tjäna när denne fyller 60.
Och att avkastningen från tjänste och premiepension inte viktas om mot säkrare tillgångsslag bland vid högre ålder.
Jag har kollat på tre lönegrupper per ålder:
- Alla
- Gymnasieutbildning
- Eftergymnasial utbildning
Här är summan för gruppernas cashflow för lön, pension och totalen.
Notera att pensionen för eftergymnasial utbildning här faktiskt blir något lägre.
Totalen är dock högre.
Här är varje enskild grupps cashflow per ålder.
Antaganden:
OBS! Ej justerat för inflation.
Inkomsterna (som ligger som grund för pensionsberäkningarna) är tagna för år 2021s inkomster.
Inkomsten för åldern 60 är alltså dagens 60 åringar och inte vad en 19 åring förväntas tjäna när denne fyller 60.
Lön
Inkomst per ålder
"Nettoinkomst för boende i Sverige hela året efter region, kön och ålder. År 2000 - 2021 "
Medianinkomst
Kön: totalt
År: 2021
Viktning lön gymansie / eftergimnasie
“Sammanräknad förvärvsinkomst, medianinkomst för boende i Sverige hela året, tkr efter kön, ålder, år och utbildningsnivå”
Median
Gymnasie / eftergimnasie
Kön: total
Ålder: Alla upp till 65-69
Antaganden
viktat snittlöner mellan utbildningstyper och sedan använt vikterna för att distribuera snittlönen per ålder I
"Nettoinkomst för boende i Sverige hela året efter region, kön och ålder. År 2000 - 2021 "
Pension
Prisbasbelopp: 57300
Årligt cashflow tar hänsyn till ränta på ränta effekten. Dvs summan av alla tidigare cashflow och deras avkastning är basen för avkastning detta året
Justerat för att man tjänar månadsvis, så avkastningen på innevarande år är reducerat med 50%. Dvs om 10% avkastning sedan början av året så är avkastningen på totala årsbeloppet istället 5%
Allmän pension
16 procent upp till 7.5 inkomstbasbelopp
Annualiserad uppräkning enligt följsamhetsindex 2001 - 2020 - 1.46
Premiepension
2.5 procent upp till 7.5 inkomstbasbelopp
Tillväxt enligt börsen (10% världsindex)
Tjänstepension
5 procent upp till 7.5 inkomstbasbelopp
30% för lönen som överskrieder
Tillväxt enligt börsen (10% världsindex)