Det har jag varit med om, som rekryterande chef.
Blev inget jobb åt den unge herrn som använde sig av välslipade argument som ”facket”, ”mina betyg” och ”jag kommer behöva pendla hit”.
Mest för att han i övrigt påminde väldigt mycket om Sheldon i Big Bang Theory.
Tack för alla svar.
Nu har jag koll på hur det se ut.
Jag vill radera ämnet eller markera som löst.
Tack!
Tjaa… Jag tänker som så att om man har spikat de flesta tentorna på universitetet, säger det en hel del om en ung persons talang och förmågor… nu kan det absolut vara så att många arbetsgivare (och rekryterande chefer…) inte vill ha sådana personer som anställda.
I U.S.A. där utbildning lönar sig mycket mer än i Sverige, spec från prestige-skolorna och om du gick ut 1st eller 2nd i din klass (ja just det… betygen) är det andra kriterier som gäller när man ska få sin första lön. Visst det är elitistiskt, men betyg spelar roll om du är i toppen.
Varför inte i Sverige Ja… ålderism är motsatsen till meritokrati och de meriter man har som ung och nyexad (vill ha ett bra första jobb) är ju i princip hur bra resultat man gjorde när man pluggade. Betyg, kallas det. Så varför inte?
Det här är väl bra på intervjun, sure: “Ställa rätt frågor och förklara varför man är rätt kandidat.”
Svar: “Jag är rätt man för jobbet, för jag har precis den utbildning som passar för uppgifterna och jag är duktig på allt, har högsta betyg i alla ämnen.” ![]()
Att man som nyexad ska behöva säga så mycket mer än så ifall man nu är duktig, är lite konstigt faktiskt
Det finns firmor som tittar väldigt mycket på betygen (McKinsey, BCG, Bain) för nyutexade samt lärosäte och där högsta betyg är ett grundkrav för att komma in. De betalar onekligen väldigt imponerande ingångslöner även om de också kräver långa dagar så lönen per arbetad timme ligger ibland strax över McDonalds. Dock lär man sig en hel del så man får se det som läropengar.
Utanför den typen av verksamhet så är betyg ofta inte någon klar indikation av värdeleverans för verksamheten så det blir klurigt att hävda att det skall avspeglas i ingångslön.
Om någon skrikit om facket och inflation som nyexaminerad utan större arbetslivserfarenhet, så hade jag nog tänkt denna person är ett potentiellt arbetsmiljöproblem och rättshaverist.
Betygen tar dig till intervju. Betygen är inte ett bra argument till att förhandla lön.
Pluggade systemvetenskap och tog examen 21. Blev erbjuden 35k på ett konsultföretag och 34k på en statlig myndighet. Detta är i mindre städer. En vän till mig fick ca 32k på ett konsultföretag i Sthlm.
Mitt tips är att låta företagen veta om att du är med i andra rekryteringsprocesser. På så sätt kan de konkurrera om dig och du kan även jämföra lönerna.
Prata med alla, och var beredd på att ta det du kan få. Får du mindre än 40k så får du satsa på att optimera Linkedin-profilen och byta jobb efter ett år.