Jag jobbar sedan tio plus år, efter pluggat till högskoleingenjör (har dock inte någon examen). Tycker att lönen fortfarande är låg i förrhållande till vilken utbildning som önskas, men enligt arbetsgivaren så är den runt branchsnittet. Men hur hittar jag bra lönestatestik? Har försökt kolla hos mitt fack, men tycker inte att den statestiken som finns är mycket till hjälp när det gäller min yrkesroll.
Om du skriver vad det är för roll får du säkert en hel del svar här.
Kollat i lönetråden? Bör läsas försiktigt dock, annars känner man sig snabbt som låginkomsttagare ![]()
Någon låginkomsttagare är jag inte
men ofta vill en ju ha mer ![]()
Är projektör inom bygg.
Vilket är ditt fack? SI? De har bra statistik.
Att lyssna på vad chefen säger om ens lönenivån är tämligen intetsägande. Man kan lika gärna fråga telefonförsäljaren huruvida de erbjuder en en bra deal. I min erfarenhet är de skamlöst dåliga/oinsatta men pratar som om de vet. Och vad de vet är alltid att du “har en bra lön”.
Annars är rådet att försöka ta sikte på 3-4 jämförbara personer och titta upp vad de skattar. Bra då att vara medveten om att t ex föräldraledighet och ev löneväxling kan påverka rejält.
Googlar man verkar det handla om 40-50k.
Har kollat hos dem men då hamnar jag i botten av statistiken.
Ok. Och av vilken anledning litar du inte på den statistiken? De har filter som bör göra statistiken relevant. Yrkesområde, utbildningsbakgrund, icke-storstad, födelseår, övertidsersättning.
Så hög lön har jag inte.
För att jag hamnar i övrigt kategorin, hur vet jag vilka yrken som går under övrigt?
Finns det något argument till varför din kategori borde vara sämre betalt än snittet? Om inte så kan du använda snittet. Egentligen kan du göra det oavsett. Det blir då upp till din chef att bestrida, och det räcker med ganska lite kunskap för att ha mer information än chefen. Är du med i facket så ring dem och fråga. Jag hade visat chefen ett utdrag; 75% av personer med motsvarande högskoleingenjör och min arbetslivserfarenhet har X. Jag ligger på Y. Det är inte bra. Då får du förhoppningsvis tyst på chefens “du ligger bra” hallucinationer. Högre lön kommer det troligen inte ge dig i sig självt men kanske kan det piska på dig att se dig om efter nytt, om du är alltför missnöjd. Om du ger lite bakgrundsdata kan jag också gå in och titta vad intervallet vore.
Dåligt självförtroende generellt.
Problemet är väl att detta är min andra arbetsgivare och när jag började där var jag desperat efter ett nytt jobb, så jag accepterade lönen utan någon förhandling. Har även försökt fråga vad jag kan göra för att öka min lön, men fick inte något svar
Statistik är inte hela sanningen, men vi kan använda den för att få en bättre förståelse av vår situation. Vad vi sen använder den informationen till är upp till oss. Om min erfarenhet är ngt att gå på så ska du inte förvänta dig särdeles mkt utveckling på befintlig arbetsplats. Så du får välja mellan bekvämlighet och löneutveckling. Till sist handlar det om just vad du värderar högst. Vill du ha upp lönen är det nytt företag som gäller. Försök söka ett jobb i månaden och till slut kommer du få napp. Eller så kanske andra faktorer än lön är fullgoda skäl till att du trots allt vill stanna. Det kan bara du svara på. Din chef kommer troligen aldrig betala högre lön än hen tror de måste.
Hur många anställda är ni på din arbetsplats? När gjordes en lönekartläggning senast?
Senast juni 2026 ska nya EU direktivet om lönetransparens vara genomfört. Kan göra det enklare att få koll på löneläget hos andra på din arbetsplats…
https://www.consilium.europa.eu/sv/policies/pay-transparency/
Bäst är att kolla upp lönen för kollegor med liknande erfarenhet och arbetsuppgifter om det finns.
Eller fråga dem direkt vad de tjänar ![]()
Vi är färre än tio med samma arbetsuppgifter.
De ska ha kollat på branch snittet, men hur det fungerar vet jag inte.
Vet vad kollegor har gått inpå för lön och har de inte fått mer än den årliga ökningen ligger vi lika. Vi har dock väldigt olika bakgrund. Vissa har inte mer än gymnasieutbildning.
Jag har funderat på om jag sitter på en tjänst som är vanlig att ha i början av karriären, men att du sen går vidare till andra arbetsuppgifter.
Du saknar ju examen på en treårig utbildning så du ska nog inte värdera dig högre än i vart fall en YH-utbildning.
Nu har du ju 10 års erfarenhet så då har du tagit igen deras fördel av praktisk utbildning. Min svåger var projektör på NCC med YH utbildning tills han blrv uppsagd 2022 till följd av marknaden. Han låg under 35 iaf och enligt honom var det svårt att komma vidare på NCC utan högre utbildning (gärna civ.ing men även högskoleingenjör funkade nog).
Enligt statistiken du visade ligger du väl rätt så genomsnittligt efter 10 års erfarenhet och utifrån exempelvis 2 års utbildning så ligger du bra till. Jag har 5 års utbildning och inte 2,5x din lön t.ex…
Hmm men du hade själv lite kvar på din utbildning?
Även om du har lärt dig mycket på högskolan så är ditt CV mer konkurrenskraftigt med utbildningen färdig och kanske ger det då lite mer i lönekuvertet!