Det har väl inte du heller, rent krasst?
Det låter ju onekligen så.
Vare sig du har examen eller inte så verkar ju tjänsten inte vara mer kvalificerad än att gymnasie räcker?
Då behöver du ju söka dig till en annan tjänst.
Jag har en kurs kvar, så ska göra ett sista försök att få den klar. Har mer bakgrundskunskap jämfört med de som “bara” har gymnasieutbildning
Jag hade också någon kurs kvar när jag började jobba tänkte att det spelar väl inte någon roll, men det kändes riktigt bra att göra klart utbildningen när man väl hade papperet i handen!
Vill inte veta hur mycket tid och pengar jag lagt för att försöka få klart kursen ![]()
Utbildningsnivå blir mer och mer ointressant, prestationsbaserad lön är mer tillförlitligt. Gör du ett bättre jobb än dina kollegor?
Jag vet inte hur mina kollegor presterar, men tror vi är ganska lika, men våra styrkor ligger nog på lite olika saker.
Har efterfrågat vad jag kan göra för min löneutveckling, har även efterfrågat att andra arbetsuppgifter.
Krävs det närvaro eller kan du plugga in den hemma? Det är väl bara att ta sig i kragen och göra klart kursen?
Det är examensarbetet, så enda närvaron som krävs är redovisningen. Det är egentligen inte jättemycket kvar.
Vad ligger statistiken på om du inte inkluderar högskoleingenjör?
Har försökt googlat, men hittar inte någon bra sida med statistik.
Men jag släpper lönen frågan nu. Ska försöka fokusera på min utveckling istället och hoppas det i längden ger högre lön.
Det är galet att det ska vara så svårt att förstå sitt löneläge. Har lite samma problem. SACO:s statistik säger att jag är gravt underbetald. Dock verkar ingen jag pratar med (mestadels kollegor) ha i närheten av SACO-snittet. Misstänker att den statistiken är rätt sned. Den stämmer dock rätt bra med vad som står i lönetrådarna här på forumet…
Jobbade tidigare på ett företag där den lokala fackföreningen hade intern statistik, och HR verkar seriösa med kartläggningar. Där jag jobbar nu är det locket på. ALLT är hemligt. Det gör en bara misstänksam. Kanske blir det bättre med EU-direktivet, men jag tror tyvärr inte man ska hoppas för mycket. Arbetsgivaren kommer kunna göra det helt värdelöst om de vill.
Tror en del av mitt missnöje över lönen har att göra med att det inte direkt visas någon uppskattning av de jobb en utför. Det är som att vi inte är viktiga (jag vet att mitt jobb är viktigt). Samtidigt vet en ju inte om det blir bättre på en annan arbetsplats.
Exakt, jag har ju läst och klarat ett helt gäng kurser som är relevanta, har x antal års arbetslivserfarenhet.
Beror nog på vad man lägger för värde i motivation att slutföra saker etc. Om man vänder på det. TS kan ju lika gärna ha läst 5 HP. Du har ju ingen aning om vilka poäng som saknas. Jag antar att det är mycket jobbigare att läsa av någons studieresultat och ibland även värdera den utan examen.
Sen är det säkert så att en sån som jag som är i domstolssvängen påverkas av att så mycket av vårt arbete är beroende av formell kompetens.
En kommentar kring lönen är att lön är varken något som är rättvist eller strikt kopplat till prestation. Ett företag betalar så låg lön de kan utan att få facket på sig, eller att den anställda slutar. Det är sanningen på många företag så om du inte är nöjd, byt jobb.
Kan man jobba som konsult inom ditt område? I så fall kan du ju överväga att börja som konsult istället då löneläget brukar vara betydligt bättre.
Nu handlar det ju om ett examensarbete, alltså 15hp. Om jag minns rätt så säger Sveriges Ingenjörer att någon som nästan är klar ska ha 90% lön jämfört med någon som har examen.
Som ingång kan det säkert vara en riktlinje men nu är det ju 10 års erfarenhet med.
Ett tips, köp en taxeringskalender och gör en egen snabb kartläggning av säg 5-10 personer med motsvarande roll som dig. Du kan leta fram på LinkedIn & sedan kollar du taxerad inkomst. Inte perfekt, men ger hyfsat bra överblick. Du kan ju även passa på att kolla kollegorna ![]()