Som många sagt, detta är början på karriären så viktigare med vilket jobb än lön. Om ett par år kan du börja “jaga” lön genom att byta arbetsgivare.
Sen är det tyvärr så att lön och utfört arbete sällan matchar, finns många svåra och viktiga yrken som betalar dåligt av olika anledningar. Monopsoni (fick slå upp ordet ) är en vanlig anledning. Eller såklart bra tillgång på människor som är villiga att göra jobbet av andra anledningar än lön.
Jag är själv i en bransch som är tvärtom, där många betalas väldigt bra utan att vara speciellt duktiga.
Svårt att ge råd då du inte säger vilken inriktning du har.
Men att känna skam tycker jag inte du ska göra. Ju förr du inser att lön och kompetens ofta inte hör ihop desto bättre.
Det finns väldigt lite rättvisa i det där. I mitt jobb (utomlands) träffar jag regelbundet klienter som är vice presidents osv på Fortune 500 företag. De kan tjäna uppåt 3 miljoner dollar per år eller mer en del av dem.
Visst, de är inte korkade. Men de är inte heller raketforskare i allmänhet om man säger så. Det som mest verkar utmärka dem är att de har ett sjuhelvetes munläder och självförtroende. De tror sig alltid veta bäst trots att man märker att de har i princip noll koll.
Om du vill ha hög lön är det inte att vara bäst inom ditt fält som gäller tyvärr. Experter når bara upp till någon miljon per år i lön i Sverige i allmänhet.
Det du istället bör se till är att synas och höras på alla möten, golfa med chefen och bjuda med honom på hockey. Vare tjenis tjenis med ledningen.
För att muntra upp dig lite. Kan gå snabbt uppåt om du anstränger dig och byter företag / tjänst lite smart.
Länge sedan nu men började på Stort fint företag som är känt för att betala dåligt. Lärde mig massor där.
3 år senare bytte jag jobb till ett konsultföretag och fick dubbla min (obra) ingångslön 3 år tidigare.
Sen gick jag vidare efter några år till ett produktbolag (lämpligt) där jag tidvis konsultat. Även där bra lön och bra utveckling.
Jobbar själv med företag i den storleksordningen och skulle vilja påstå att det är i huvudsak på de typer av företag det går till sådär. Ju större bolag, desto mer inkompetens ju högre upp man kommer. Och desto mindre spelar kompetens någon roll för högre lön!
Inte alltid, men väldigt ofta!
Tragiskt och riktigt galet att världen fungerar så Förundrad över hur vissa bolag kan överleva.
För den som är nyutexaminerad känns det såklart som man just bevisat med sina betyg att man är värd en position och lön på arbetsmarknaden.
För en arbetsgivare däremot säger det att du var bra på att gå i skola och har de nödvändiga teoretiska kunskaperna för att övervägas till jobbet. Utbildningn är bara en startbiljett till att få va med i det som verkligen räknas. Om man är bra på att jobba och använda kunskaperna till nåt lönsamt återstår att se och innan man bevisat det är man inte värd en särskillt hög lön.
Betänk att alla som kommer ur skolan inte alls passar in på en arbetsplats och får mycket gjort bara för att de har sin utbildningsnivå. Ingångslönen är satt efter dessa. Så ta det som ett tecken på att det finns många du kommer springa ifrån fort om du bara kommer igång.
Nu är inte jag ingenjör men kan instämma med ovan, gick in på en gammelbank på 24k och tyckte det var hur nice som helst med fast tjänst sen blev jag lack när jag fattade hur snåla dem var jämfört med andra arb.givare.
8 år senare ligger jag på 55k, främst genom jobb-byte (upp 15-20% varje gång)men även att vara lite strategisk på arbetsplatsen och i lönesamtalen så här kommer några tips:
Var hjälpsam, driven och framåt, men bara på uppgifter som följer dina mål och det som är lönekriteriegrundande. I början var jag den där schyssta jäveln som alltid bryggde nytt kaffe eller ställde upp på skit. Det får du inte mkt för och ingen minns det.
Följ pengarna, försök jobba med sånt som är intäktsdrivande eller hjälper arb.givaren att spara/effektivisera så kommer du ha starka kort och exempel som visar hur ovärderlig du är
Gnäll inte på chefen, utan slicka lagom uppåt (utan att spy över dig själv såklart). Chefen är också människa och kommer vara lika biased i att ge mer lön till dem hen gillar.
Var lagom lojal/illojal, byt arbetsgivare om du inte får den lön eller utveckling du vill ha och behöver.
Tänk utöver lönen, kolla villkor för tjänstepension (framtida lön), förmåner, mat, rikskort, bil, rabatter, utbildningar mm. Allt som sänker dina kostnader är också värt på sista raden.
I lönesamtalet, om det tar stopp på pengar, kolla utbildning, extra sememster eller andra värdefulla grejer. Jag har lyckats få en utbildning varje år som anställd enbart för att jag bett om det (och motiverat). Kollegorna gör inte det.
Om du liksom många andra gör ditt jobb på 5-6h men sitter av tiden på 8h så passa på att researcha eller småjobba lite med privata grejer. Kanske börja sätta upp en onlinebusiness eller nåt annat kul åk inte fast bara.
OCH bästa tipset, för journal över dina prestationer på veckobasis, avrunda fredagen med att skriva bra grejer du åstadkommit. När utvecklings- och lönesamtal sen kommer så har du 40 anteckningar att gå tillbaka till. Hitta exempel på varje lönekrite och tryck det i facet på chefen. Jättesvårt att komma ihåg vad man gjort under ett år, och chefen har garanterat ingen koll om de har 10+ andra anställda. Då bäddar du för en okej löneutveckling hos nuvarande arbetsgivare hela tiden.
På samma sätt som du kan vara duktig i arbetsintervju, kan du vara duktig i lönesamtal.
Gör ovan i 30 år, starta eget och var din egen chef, sätt din egen lön och drick kaffe medan AIn gör ditt jobb och du fakturerar
Ett dåligt sätt att motivera sig, men eftersom du vill förlika dig med låg lön:
Tänk hur mycket dåligt (delar av) det offentliga gör för skattepengar och var glad att du med lägre lön slipper bidra så mycket till det genom din låga inkomstskatt och moms.
Det är ju som om världen talar om för dig att du inte ska bidra. Precis som koldioxid straffskattar man arbete. Låg lön är som att protestera mot det höga skattetrycket en slags “skattestrejk”
Såklart kommer jag göra allt jag kan för att få så hög lön som möjligt under förutsättningarna att jag ändå trivs på jobbet, men om jag hade kunnat trycka på en knapp och vara jättenöjd för jättelåg lön hade jag gjort det. Jag vill ha hög lön och tjäna mycket pengar för att må bra. Om jag kan må lika bra för en lägre lön spelar ju lönen mindre roll.
Imponerande utveckling! Jag gick själv in på nästan exakt samma lön även jag för 7 år sedan på en civilingenjörstjänst, men har idag bara 43 000 kr brutto. Gillar verkligen jobbet och kollegorna, men blir nog tvingad att söka mig någon annanstans.
Hej!
Om du vill förlika dig, så jämför dig själv med någon annan istället, som har sämre läge än du.
Jag bytte enhet på mitt jobb. Gick till en enhet med generellt lägre lön (men roligare uppgifter) men behöll egen lön. Plötsligt hörde jag nu till dem tjänade bäst i arbetslaget. Och förlikade mig lättare med lönen.
(Det hör till bilden att jag jobbar på en myndighet och det är i princip omöjligt att få upp lönen utan att bli chef.)
Fundera inte för mycket på lönen då det är ditt första jobb, sök istället efter vad du brinner för och den bransch du älskar. Pengarna kommer oavsett om du vill det eller ej, om du gör det du älskar.
Du hade inte kanske betalat premium pris för en nyexad snickare utan erfarenhet?
Vad gäller detta med att skriva ner sin prestation varje vecka och dra upp det i lönesamtal är ett väldigt bra tips. Jag är själv lönesättande chef, och det är ett helsike varje år med en del anställda som gör detta. Dock skulle jag råda att se till att ha utvecklingssamtal bokade typ var 3dje månad med chefen och ha en agendapunkt där ni går igenom prestation sen senaste samtalet, då blir det lättare för chefen att komma ihåg vad du gör/gjort, och det kommer leda till att du får fråga om du kan ta andra saker - och vips har du tagit nästa kliv i karriären utan att du tänkte på det!
Ja absolut, på pappret. Men i praktiken så blir lönespridningen lägre med kollektivavtal. Detta diskuteras ofta inom facket, att fackförbund som t.ex. SI självklart förespråkar en hög lönespridning men sällan lyckas.
Detta är inte heller bug, det är en feature. Facket och kollektivavtalet prioriterar kollektivet, inte individen. Lönesättning är ett nollsummespel eftersom företagets resurser är begränsade. För att du ska få en högre löneökning så måste någon annan i kollektivet få en lägre löneökning. Därför är det är inte konstigt att lönespridning inte ligger högst på fackförbundens agenda.
Det kommer nog lösa sig men är såklart trist när första jobbet inte motsvarar förväntningarna.
Jag ökade lönen ca 10% varje år tills jag startade eget. Alla andra studiekamrater från civilingenjörsutbildningen har bra jobb och gott betalt. Känner ingen som pantar burkar
Tycker boken ”so good they can’t ignore you” av Cal Newport är läsvärt för nyutexaminerade. Erfarenhet är lika viktigt som pengar i början skulle jag säga. Erfarenhet kan sedan växlas till hög lön om man vill det.