Jag tjänade 29 000 kr efter precis avslutad 5-årig utbildning när jag var 25. Ingångslönen nu för nyexade är 33 000 kr. Sista lönen jag hade innan jag blev egenföretagare låg på 55 500 kr ca 12 år senare. Satt då i ledningsgrupp och hade visst personalansvar.
Det låter lite lågt faktiskt men är du nöjd och klarar dig så är det ju bra! Vi får hoppas på en bra lönerevision för dig ![]()
Då hade du högre lön. 31000 för 25 år sen är värt drygt 49000 idag. 28 000 är värt drygt 45000
Du är ung och ligger högre än snittet.
Förstår inte vad du vill då du redan borde vara smart nog att förstå…
Känns spontant som en bra lön, både före och efter ansvar för ts. Är det heltids chefs roll eller är det typ 80% vanligt jobb och 20% chef?
Hade själv runt 30k för 8år sen precis innan jobbyte där jag studsade upp ytterliggare.
Det är 100% chefsroll.
Missförstå mig inte, jag klagar inte på något sätt. Ville bara skapa en dialog och höra vad andra tycker och få en bild av hur folket har utvecklats.
Med risk för att låta dum… vad är FIRE?
Det märker du när du tröttnat på karriär och jakt på lönekuvertet. ![]()
Men ja, se ovan för definition.
/en av de där FIRE-aktivisterna
Det är en bra lön.
Undvik att fokusera för mycket på lönen i den åldern. Se till att lägga grunden för en lånsiktigt framgångsrik karriär genom att välja tjänster utifrån framtidsmöjligheter, inte omedelbar lön.
Känns skönt att höra! Kul att det går bra för dig med.
Du ligger långt före på familje delen, jag är singel och bor själv i en bostadsrätt som jag köpte för ca 1 år sedan. Sambo och familj är med i målbilden men har inte riktigt letat efter partner, tänker att det får bli när man träffar rätt person.
Jag har sjukt höga ambitioner för framtiden och ser denna tjänst som en otrolig lärdom och möjlighet att kunna utvecklas genom.
Jag är nöjd där jag är och ångrar inte något speciellt i livet. Försöker att inte tänka bakåt så mycket och blickar därför alltid framåt ![]()
Ett tips är då att lyssna (och ev titta) lite på poddavsnitten också samt plocka lite russin ur den julkakan utifrån din horisont.
När jag var 25 hade jag kommit in på mitt första jobb. Bachelor utbildning i bakgrunden och var oerhört glad att jag då fick 24,000 i lön!
Lönekurvan steg ganska markant de första åren då jag kommit in lågt så fick väldigt höga % i lönerevisionen. När jag var 28 kom jag över 30,000 vilket jag var oerhört stolt över.
Därefter flyttade jag till en storstad och lönen steg ytterliggare ett par pinnar till 36,000 det var då jag insåg gapet mellan samma yrke i olika städer var påtagligt. Och nu är jag 30 har jag lite mer ansvar och ligger på ca 42,000
Nu på senare tid börjar en känsla att jag inte har tillräckligt smyga sig på. Men det är nog för att jag är mer medveten om vad jag vill / behöver nå i framtiden för att kunna leva som jag vill. Trots att man ändå har det bra stundtalls saknar jag känslan att bara vara nöjd. Så det är lätt att bli farblind av stora framgångar
Men kort och gott så har du en bra start vilket bara kommer gynna dig positivt framöver ![]()
Financial Independence Retire Early.
Kort: Man sparar ihop tillräckligt med kapital för att kunna leva på avkastningen…
Efter det att vi betalat sexigt mycket i skatt känner vi oss så nöjda med oss själva att allt spenderas på löjrom, gåslever och champagne.
Du ska få ett supertips för framtiden.
Lär dig söka efter information. Både FIRE och vad som är medel/medianinkomst i Sverige är enormt lättillgängligt med ett par knapptryckningar.
I all välmening. ![]()
I Sverige behöver man inte ha en hög utbildning. Du ska var en fjäskis till dina chefer. På min arbetsplats jobbade drygt 50 personer, ingen av de hade så hög utbildning och erfarenhet som jag och ingen hade så låg lön som jag. Orsaken var jag var respektlös mot mina chefer men inte mot arbetskamrater.
Efter att just lyssnar på housels avsnitt intelligent vs smart tänker jag att svaret kanske finns där?
Det är jobbigt när man är bäst men inte kan kapitalisera på det…
Varför var du respektlös mot dina chefer? Det lär ju knappast underlätta att få högre lön. Där jag jobbar betalar vi mest till de som producerar bäst, oavsett utbildning eller hur länge de har jobbat.
Fjäsk upplever jag inte så mycket hos oss, men jag tycker personligen att jag är bra på sortera bort vad som är fjäsk för att försöka höja lön, och vad som är produktivitet som faktiskt ligger till grund för högre lön.