25 år – vad är en bra lön?

Tjejen min, 25år. 35.000kr ökade till 40.000kr när hon fyllde 26. Fast grundlön. Samma position. Inget personalansvar. Processindustrin.

Tror jag själv tjänade ~24000kr som chaffis när jag var 25år. Nu 32år och närmare 50 som ingenjör inom processäkerhet.

Senaste åren har jag verkligen sett vikten av att vara lyhörd och ärlig mot sin chef. Allt handlar inte om pengar, att ha full tillit och rörelsefrihet på jobbet är otroligt skönt.

Är missnöjd med lönen, men nöjd med jobbet. Väldigt flexibelt och bra kollegor. Hoppas på utvecklingspotential inom bolaget. Vet att företaget går väldigt bra så förhoppningsvis så ser framtiden ljus ut!!

1 gillning

Låter sjukt bra! Speciellt med tanke på att du inte studerat särskilt mycket heller :smile::smile: tacka o ta emot! Grattis!!

1 gillning

Vissa roller och arbetsplatser spelar i ett sorts b-lag på arbetsmarknaden. De behöver så klart inte enbart vara dåliga men det går liksom inte att rätta till lönefrågan inom den sektorn. Att du är duktigare än andra kommer inte göra någon skillnad. Den enda poängen med att vara duktig är att det underlättar att få jobb hos en annan typ av arbetsgivare.

I ditt fall borde fokus sannolikt ligga på att få jobb inom rätt område dvs. statistik. Om du jobbar i flera år med andra uppgifter är risken stor att du blir en del av ”den allmänna arbetsmarknaden för akademiker”. Där finns massor av personer som läst alla möjliga ämnen och inriktningar som de antingen misslyckats med att få jobb inom och/eller där chansen att få vettiga jobb är väldigt låg.

På denna arbetsmarknad har man så att säga bevisat att man inte är hjärndöd genom att ta en examen i det ena eller andra ämnet men man har ingen tydlig fördel alls i jobbet av det man pluggat. Man har i praktiken lagt en massa tid och energi på något som varit 100% meningslöst.

Statistik hör till den kategori av områden som min far benämnde ”ett brödämne”. Det är något som har ett reellt värde och som man kan göra karriär inom.

På den statliga myndighet där jag jobbar har vi ett gäng statistiker. Jag brukar ha med dem att göra ibland. De förvaltar den mycket tjocka statistikhandboken, hanterar en mängd olika rapporter och sköter om extern rapportering till olika intressenter. För att kunna göra olika typer av udda analyser är det användbart att ha en bra relation med statistikerna. Jag tänker mig att den här typen av roll borde vara något att sikta på.

1 gillning

Är 26år, jobbar som drifttekniker för ett norskt fjärrvärmebolag. Tjänar i snitt ca 50k i månaden. Inklusive jour, tillägg, övertider etc.

1 gillning

25 år och ligger på 55k.
Jobbat i ca 6 år och pluggat i totalt 3 (parallellt).

1 gillning